|  | Re: Anti-Ice 15. 2. 2005 / 14:38 | |
|  | Engine ANTI ICE = vyhřívání vstupního ústrojí motoru, používá se hlavně preventivně ještě před vznikem námrazy. Pokud již námraza vznikne, hrozí poškození lopatek kusy odlamujícího se ledu.
Wings ANTI ICE = opět se vyhřívají (např. Boeing) náběžné hrany křídel, ale použití je vázáno až PO vzniku námrazy. Druhý způsob odstaňování námrazy z křídel je pomocí pružných (gumových) nafukovacích vaků - po vzniku námrazy se cyklicky po určitou dobu nafukují a vyfukují - tím se zmazky uvolní a "odpadnou" (L410, a všeobecně spíše turbovrtulová letadla).
ENGINE ANTI ICE - používá se, pokud je venkovní teplota pod "plus" 10C a existuje viditelná vlhkost (= mraky). Pokud je teplota třeba jen 3 stupně, ale letoun neletí v mraku, vyhřívání se používat nemusí. Zároveň ale pokud je 15 stupňů a očekává se delší pobyt v mraku, je vhodné tyto prostředky zapnout - teplotní poměry se mohou velmi rychle změnit.
WING ANTI ICE - To samé platí při klesání z nějaké vyšší hladiny, kde letadlo strávilo delší dobu (cca více než 2 hod) - palivo v křídlových nádržích může mít teplotu hodně pod nulou, a i při sklesání do nižší teplejší hladiny může ochlazovat povrch tak, že se na něm v oblačnosti začne tvořit námraza, i když je okolní teplota nad 10C.
Nutno podotknout, že při používání ANTI ICE prostředků (opět hlavně motorů) je nutno zapínat i zapalování na motorech (CONT) - prevence proti nenadálému zhasnutí při nasátí možného odlomeného zmrazku... |
| |
|