Obecně: výhoda vícelisté vrtule oproti dvoulisté je ta, že "stejného výkonu na vrtuli" (laicky řečeno) dosáhneš na vícelisté vrtuli při jejím menším průměru a nižší hlučnosti oproti vrtuli dvoulisté.
Velice zjednodušeně se dá říct, že při požadavcích na určité výkony letadla by ti vyšla dvoulistá vrtule o průměru 4 metry, tím pádem musíš udělat vysoký podvozek atd, tak se tam dá při zachování téměř stejných letových výkonů vrtule čtyřlistá s průměrem třeba jen metr a něco - tím pádem nižší podvozek, z toho vyplývající celková nižší hmotnost a spousta věcí s tím spojených. Takže pokud by An-2 se svým čtyřmetrovým čtyřlistým vrtulovým hovadem měla mít jen vrtuli dvoulistou, mohl by vyjít její průměr třeba i šest metrů - odhad, nepočítal jsem to . Postupy na výpočty vrtulí se dají vygůůůglit
Hezký článek na dvoulistou vrtuli, který hodně osvětlí je např. zde:
http://www.airspace.cz/akademie/rocnik/2011/03/vrtule.php |
|