Myslím že je problém, že se u nás moc neučí takové věci skutečně počítat. Odhady klamou. Teprve když si člověk spočítá, co udělá s těžištěm bagáž tuhle, plné nádrže támhle a ještě dva tlouštíci na vyhlídku na zadním sedadle, tak si uvědomí, že letět v malém letadle ve čtyřech není žádná prdel. A už vůbec skoro nikdo nebere v potaz, jak se s celkovou hmotností mění Va (maximální obratová rychlost - maneuvring speed)
Přitom na západě to k výcviku patří a leckde se na to dají najít instruktivní pomůcky. Například
"load manager" na cessnu C127N:
http://www.internationalflyingclub.org/src/wb172N.html
na Piper Arrow:
http://www.internationalflyingclub.org/src/wbPA28.html
na Piper Warrior:
http://www.internationalflyingclub.org/src/wb53Y.html
samozřejmě tyhle souží jen pro orientaci a představu (správně se má počítat konkrétní čísla u konkrétního letadla, je to vždy v originální příručce podle imatrikulace, přístrojů, atd. atd. - a samozřejmě to je i s grafem v každé příručce na Z-43) - zkuste si schválně přidat nebo ubrat palivo a přidat nebo ubrat cestující a do bagáže dejte dvoje lyže s přazkáčema - uvidíte, jak snadno se váš moment hmot dostane mimo obálku povolených hodnot (!!!)
A komu nevadí angličtina, tak si přečtěte "Aircrafts Load Adjusters" na téhle stránce:
http://sites.google.com/site/sliderulesite/load-adjusters - dočtete se, že v USA bylo samozřejmé, že každé letadlo (kus, podle seriálu) mělo (a v mnoha případech stále má ! ) své pravítko na rychlé a přesné počítání centráže (Load Adjuster) - a že výpočet hmotností před každým letem by měl být nejen u velkých, dopravních nči nákladních letadel úplná samozřejmost.
|
|