Hele, nevím jestli dobře chápu tvůj příspěvek (ne co se týká rejpalství, to bych se toho prvního kolegy taky zastal, pro pozorovatele zvenčí je to tu občas hustý) - ale - "vznik indukovaného odporu" by bylo dobré popsat trochu srozumitelněji... Sám ten "vznik indiukovaného odporu" by mohl jen těžko něco vcucnout, neměli bychom mu blbnout hlavu...
Jev, který asi popisuješ (případ s Valkyrií jsem nestudoval podrobněji) je vír, který vzniká při "přetékání" vzduchu přes konec křídla ze strany "tlakové" (spodní část profilu křídla) na sací (horní, podtlaková část profilu). Tím jak vzduch "přetéká" kolem koncového žebra vzniká vír a turbulenmtní úplav - a teprve tím vzniká ten "indukovaný odpor". Bránit se mu dá jedntk tím, že na konci křídla jě nějaké těleso vhodného aerodynamického tvaru, který usměrňuje ten vír - viz koncová vřetena na L-13 blaník, ale taky s výhodou na L-410, L-200, L-40, nebo sklopené oblouky na L-33, C-172, C-182 atd. atd. - anebo so největší štíhlostí konce křídla, díky které až na koneček křídla převažuje podélné proudění a "přetékání" se realizuje jen v malé intenzitě - to jsou winglety u moderních dopraváků, nebo špičaté konce kříděl u výkonných kluzáků. Jinak - eliptiucké křídlo - jako měly Spitfiry a Tempesty - mají také indukovaný odpor minimalizován, jen stavba eliptického křídla je tak náročná, že se do toho jen málokdy někdo pustí. |
|