Co se tyce vlivu mobilu na pristroje v letadle, tak se nic vyloucit neda, ale pravdepodobnost ruseni od mobilu pasazera je temer nulova. Vezmes li si mobil do kokpitu, a das ho tesne k nekteremu pistroji, ci k antene (ta je umistena vne letadla) tak toto riziko stoupa. Samozrejme za plasty v kabine vedou kabelove svazky, ale tam je vsechno solidne stinene.
Je potreba si uvedomit ze mobil ma vyzareny vykon max. 2W, ted to porovnejme s vysilacem SSR ktery ma v pulsu 500W - 1000W (antena je umistena na spodni strane trupu. Letoun musi byt schopen odolavat urovnim elektromagnetickeho pole od priblizovacich radaru 0-20km, ten ma vykon okolo
150 000 000 W (150 MW) a prehledovemu radaru, ktery ma vykon 500 000 000 W (500MW). Prosim pekne, kazde letadlo se pohybuje v radu desitek az stovek metru od techto radaru. Ma li nekdo zajem, muzu poskytnout vzorce na vypocet intenzity el-mag pole aby bylo mozne porovnat se silou pole od mobilu. (el-mag pole se zmensuje s kvadratem vzdalenosti) tak ze preci jen ten mobil polozeny 5cm od pristroje ma pole silnejsi nez radar 100m daleko)
Jako sekundarni problem, proc neradi vidi na palube elektroniku napr. notebooky, digitaly, cd prehravace jsou akumulatory. Predstav si, ze najednou vlites do turbulence a srazi Ti to notebooka pres ulicku, ten se rozkrapne, spadne pani v sukni pod nohy, dojde ke zkratu. Kapacita LI-ION, NICD, NIMH akumulatoru zejmena pak jejich maly vnitrni odpor dokazou vygenerovat desitky amper, ktere jsou schopny, dojde li ke zkratu nejen zapalit svoje okoli, ale muze dojit i k explozi. (kdo videl explozi LI-ION clanku jiste by tomu nechtel byt pritomen v 10km oblozenej 30t kerosenu)
Tak ze jakakoli manipulace s elektronikou zvysuje potencionalni riziko nehody (upadnuti...) a je logicke ze je snaha toto riziko minimalizovat.
|
|