Problémy s mobily na palubě letadla jsou dva - a bohužej se tady nakousl jen jeden a to ještě jen trochu.
První problém
- bezpečnost mobilů (a všech zde citovaných spotřebičů) - zdaleka nemá nic co dělat s tím, že by někomu spadl laptop do klína sousední dámy. Jde skutečně o riziko pulzního vyzářování elektromagnetické energie, které podle mnoha zkoušek v některých určitých částech letadla ruší navigační přístroje. Nejen když se přiblíží volající mobil ke konkrétnímu budíku (což cestující nemá šanci), ale hlavně v kabině cestujících. Na povrchu takového dopravního letadla je totiž řada antén a čidel - na bulíku je jich asi 145 (!!) a jsou rozmístěny tak, aby se vzájemně nerušily - to znamená úplně kdekoliv zvenčí. Jsou proto některá pasažérská místa, odkud i ta malé pulzní energie může způsobit významnou chybu avioniky. Na většině míst to nevadí - ale je provozně nemožné říct: "cestující na sedadlech 12, 13AB a 24 a,b,c,d si vypnou mobily, ostatní mohou vesele telefonovat dál". Bohužel je to nutné zakázat všem.
Je logické, že málo vyzařující přístroje (notebooky) za letu moc nevadí -a většina společností je toleruje.
Druhý problém je - k čemu mobi v letadle (!) Zkoušeli jste někdy mobilovat ve sportovním letadle? někde kolem 5000 ft už si nezamobilujete, protože tam není žádný signál. Pozemní vysílače mobilních operátorů mají usměrněné vyzařování - smyčky jsou směrovány horizontálně a mají dosah kolem 4-6km (víc ne). Horizontální vyzařování použitelné pro komunikaci není větší, než tak 800m (mobily jsou určeny pro pozemní provoz a je proto zbytečné plýtvar energii na vysílání nahoru).
Mobilování z paluby je proto problém translace - mobily jednotlivých cestujících komunikují na palubě letounu s vnitřní induklční smyčkou (jako přístroje lidí postižených ztrátou sluchu v některých kinech), nebo (a to spíše) budou u lépe placených sedadel telefony, které se kartou (SIM) přihlásí k určitému operátorovi a se skutečným mobilem to nebude mít moc společného. Až tento signál (signály) se předává některé pozemní stanici a to jiným způsobem, než funguje běžná mobilní síť (letadlo nemůže využívat celularitu sítě jednak že je vysoko a jednak že je moc rychlé). Proto je to takový problém a ty aerolinkyse vytahujoum, když se na to chystaj.
Tenhle problém se ale taky zčásti pojí s problémem č. 1. Představte si bulíka se 100 pasažéry, všichni mají zapnutý mobil - a ten je mrtvý, protože v 10 km žádný signál není. Bulík klesá a na přiblížení v ILS a asi tak 3-4 majle od prahu dráhy se ze země dostaví signál Všechny mobily najednou (Najednou!) začnou brblat a automaticky se přihlašovat do svých sítí, přijímají uvítací SMS a podobné kraviny. A to už mi dáte za pravdu, že zas tak zanedbatelné rušení není.
Takže prosím - vskutku žádné mobilování na palubě letadla, dík! |
|