Nebylo by lepší utíkat před horkem spíše někam na sever? 
LGPZ má skutečně smíšený provoz, podle wikipedie by tam měla působit 131. Combat Group létající s Miragemi F.1-CG a taky letka bezpilotních letounů.
Onomu "kladélku" se říká hák, v češtině i angličtině, a až na výjimky jsou jím vybaveny letouny pro službu na letadlových lodích. Používá-li některá armáda takové stroje ve větší míře i na klasických letištích, zpravidla tohle zařízení využije jako další prvek bezpečnosti. Na rozdíl od provozu na letadlové lodi ale letoun brzdí klasicky a hák slouží jen jako pojistka "kdyby něco". Proto i přistávací lano je jen jedno (letoun už jede po zemi a nemůže ho minout) a navíc až u konce dráhy.
Mirage F.1 ovšem hák nemá a na tamním letišti působící bezpilotní letouny nejspíš taky ne (max. rychlost 160 km/h, minimální 75 km/h). Dráha má skoro tři kilometry, což by mělo většině letadle stačit. Možná je to pozůstatek z dob minulých, kdy řecké letectvo používalo F-104 Starfighter, který byl jako jedno z mála "suchozemských" letadel, hákem vybaven kvůli vysokým vzletovým i přistávacím rychlostem.
Řekové taky stále mají F-4 Phantom II, A-7 Corsair II a cvičné T-2 Buckey, což jsou všechno původně námořní letouny a minimálně u toho posledního lze úspěšně předpokládat, že mu hák zůstal pro případ, že se nějakému pilotnímu adeptovi nevydaří přistání.
Buben neslouží jen k navinutí lana po použití, ale i k brzdění lana při odvíjení, stejně jako podobné zařízení na letadlových lodích. |
|