FlightSim.CZ   Reklama  
CVARS - zrychlí vám tep...
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je neděle 5. 5. 2024, svátek má Klaudie Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
Zajímavé éro Jeden příspěvek | Celý strom
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Z-142 a vyvrtka (was: Re: Re: Zajímavé éro)   9. 6. 2003 / 14:17A.J.Scandall
Tak jsem si tu Vinku ozkoušel... No, mám-li být upřmný, trochu mš to zklamalo. Vzhledově je to nádherně udělaný, všechna čest, ale... Vinku jsem v reálu pochopitelně nelétal, leč věřim tomu, že bude mít k 142 opravdu hodně blízko. Můj pocit je, že oproti jinejm letadlům ve FS je rozdíl akorát ve větší citlivosti a menší těžištní zásobě. Ale díky tomu se to chová, zejména na malejch rychlostech tak, jak silně pochybuju, že by se skutečný éro chovalo. Řízení je i pod 100km/h citlivý natolik, že to otočí výkrut s pochybnou lehkostí. Kdo se někdy při rychlosti 120km/h pokoušel otočit výkrut na Z-142 (v malých výškách nedoporučuji), ví, co mám na mysli. A směrovka? Nenene, tak ne. Ještě jsem nelítal éro, který by při vyšlápnutí nohy nemělo za sekundární pohyb klonění. Vinka, ostatně jako všechny éra ve FS, při tom kloní jen minimálně, možno říci vůbec. A zatáčení, jakožto primární efekt směrovky, je taky přinejmenším zvláštní. Rotaci podobnou vývrtce jsem sice uvedl, ale takovym způsobem a za použití křidélek, že pochbuju, že by se to v reálu utrhlo. Problém totiž může být v tom, že autoři FS prostě vůbec do dynamiky letadel nezakomponovali možnost asymetrického odtržení proudnic.

Troufnu si říct, že ne všechno, co padá k zemi a vrtí se u toho, zanechávajíc za sebou efekní čoudovou spirálu, ve vývrtce opravdu je (viz moje poznámka v předchozím příspěvku). Prostě podle mého názoru to FS neumí a nelze to změnit žádnou úpravou daného modelu letadla.
Pokusím se svoji teorii podložit: při vývoji nových letadel je z hlediska aerodynamických výpočtů vždycky nejbolavější vypočítat chování letadla právě v autorotacï. Říká se, že v době vývoje L-39 to uměl jenom jistý pan Kočka, kterému se dalo zadání, a on se zavřel, bádal, bádal a za 14 dní vylezl. Řekl, že se to bude chovat tak a tak - a pak se ukázalo, že měl pravdu. V současnosti se s tím musí porvat specializovaný software a ani ten nebude bezchybný. Silně tedy pochybuju, že by najednou přišel Microsoft s hrou, která by uměla na základě strohých charakteristik modelu určit, jak se bude éro v autorotaci chovat. A jestli nějaký simulátor tohle zvládne (třeba X-plane), tak pak určitě má v sobě zakomponovaný jednoduchý model autorotace, pak ovšem to bude muset umět udělat každý éro a nebude potřeba moc šachovat s dynamikou jednotlivých letadel.

Na závěr uvedu ještě to, co jsem měl minule na mysli poměrem mezi vývrtkou a kopanym výkrutem. Obojí je autorotační prvek, a rozdíl je v tom, že u vývrtky převažují síly gravitační, tudíž éro vrtá k zemi, zatímco u kopáče převažují síly setrvačné - letoun pokračuje více-méně přímo. Vyplývá z toho, že po ztrátě kinetické energie přejde kopáč do vývrtky. A začne-li se kopáč směrem vzhůru, je ten přechod elegantní, letoun stojí na místě, a chvilku se točí kolem všech svých os. Tato figura je onen Lomcovák. Proto kopáč umí teoreticky i Vosa (neboli Osa), jenom je to s ohledem na pevnost konstrukce lepší nedělat. Mimochodem kvůli velkým gyroskopickým momentům ma vrtuli a na kompresoru to má Z-142 zakázáno dělat.

A na úplný závěr chci říct tohle: tím, že jsem to takhle zdrbnul, nechci říct, že FS je principiálně špatnej. Akorát svoji touhou po vývrtce se z něho snažíme vydolovat to, co v něm (podle mě), není.
 
Gonzo
VWAC
FS Medlánky
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2024 FlightSim.CZ