Ono obecně, kdybych už nikdy do Ruska neměl letět, tak mě to mrzet nebude. Nejde jen o metry a QFE, to je víceméně záležitostí postupů.
Třeba jednu věc musím, možná na obranu té posádky, říct, a to je, že není v letectví víc nespolehlivá věc, než je předpověď počasí na ruském letišti. Kolikrát jsem startoval na předpověď témeř 0/0, pro sichr naloženej palivem, jen abych přiletěl za naprostého CAVOKu? Nebo naopak vyrazil na předpověď 5km a sedal na 550m? Mám doma schovaných pár předpovědí, jež říkají protichůdné informace, jako mlha, nárazový vítr a bouřky (a ve finále z toho byl zase CALM, CAVOK?) Přijde mi, že téměř vždy se tam meteorologové jakoby "jistí" a vydají to nejhorší počasí, jaké je v ten moment možné. A výsledek? Skoro nikdo předpovědím nevěří.
Kupříkladu jednou jsme měli letět v noci z Astracháně do Moskvy, a předpověď byla mlha, dohlednost 100m(!). Všechna letiště v Moskvě a širokém okolí dávala podobný TAF, s výjimkou Nižného Novgorodu, ten už je ale docela daleko. Projel jsem si tedy historii METARů a TAFů z Moskvy z minulých asi pěti dní, a zjistil jsem, že TAFy byly po celou tu dobu na noc takhle mizerné, a realita (METARy)? Skoro pořád CAVOK, jen jednu noc klesla dohlednost na asi 4000m. A tak zatímco jinde na světě bych na předpověď, jaká byla, ani nikam neletěl, v daném případě jsem do toho, opět naložen palivem, šel. Nemusím podotýkat, že Moskvu jsme viděli jasně svítit snad už 400km daleko, a nikde ani stopička po mlžce.
Je to jako v té pohádce o nudícím se pasáčkovi ovcí, jak si pořád vymýšlel, že hoří salaš. Až pak jednou shořela... |
|