Vojto já netuším jestli se tohle neřeší u Tuček, polské armády nebo na ruských letištích nějak jinak, ale v tomhle kontextu jaký píšeš bych radiovýškoměr nikdy nepoužil. Je to zařízení, které z principu vidí pouze pod sebe a nikoliv před sebe a krom toho má spoustu možných komplikujících závad a nepřesností. Právě proto, že terén je před dráhou různě zvlněný, hodnota na radiovýškoměru nemá žádný reálný význam (až na výjimky níže), dokud nejseš přímo nad dráhou, nebo příslušně upravenou plochou před ní. Dívat se na jeho hodnotu a podle ní upravovat sestup jak píšeš, notabene u jakéhokoliv nepřesného přiblížení, to je sebevražda.
Radiovýškoměr má využití pouze v následujících případech:
1.) Jako zdroj pro na něm založená automatická GPWS varování. Jak už je ale jasné z principu, jedná se pouze o "kontaktní" varování na bezprostředně hrozící nebezpečí s ohledem na terén POD letadlem a nikoliv před (jako tomu je např. v kombinaci s look ahead EGPWS).
2.) Jako referenční informace, že je stroj blízko terénu - u nás např. funguje radiovýškoměr pod 2500ft a jakmile se rozsvítí hodnota, děláme call "radalt alive" na nehož je příslušná odpověď "checked" u které se porovnává hodnota s barovýškoměrem a vyhodnocuje se, zda je rozumná. Samozřejmě s ohledem na znalost terénu okolo, výšky letiště, apod. Něco jiného bude tak rozumné v případě 28 app na Milas nebo 21 na Lanzarote nebo ta šílená oranice kolem Kos, něco jiného přes útesy na Herák nebo Antalyii a něco jiného třebas na Korfu, Palmu, Ibizu, Monastir apod. přiblížení přes vodu.
3.) Jako upozornění, že něco není v pořádku, ale vždy pouze v negativním smyslu - tzn. pokud mám výšku na báru třebas 7000ft a rozsvítí se mi radalt 2500, něco tu nehraje a podle znalosti terénu a safety altitudes je potřeba příslušně reagovat, např. alespoň snížením rychlosti klesání. Rozhodně nikdy ne ve smyslu jaký popisuješ - "radalt ukazuje 1000, na báru máme 500, jsme moc vysoko, musíme klesat". Nepřesná přiblížení jsou vždy a pouze baro alt only.
4.) Jako závěrečná reference pro minima a případný autoland pro CAT II a III přiblížení, kdy je už opravdu zaručena relevantnost radalt výšky vůči dráze. |
|