FlightSim.CZ   Reklama  
SW Virtual
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je pátek 26. 4. 2024 Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
Vznik závislosti dopravních pilotů na automatizaci letu - příspěvek do debaty Jeden příspěvek | Celý strom
Vznik závislosti dopravních pilotů na automatizaci letu - příspěvek do debaty   3. 9. 2011 / 13:29
AJS
Prověřili jsme to tím "Rotary testem", který se ale standardně používá pouze na zemi a musí s s ním opatrně, neboť spouští mj. i testy shakerů a ADC. Holt Cessna není špatná, ale není to ani Boeing, ani Zlín (rýp rýp)

Z CL jsem lítal ještě čtyřkilo, ale jen jako F/O a je to už bratru šest-sedm let, těžko soudit. Díky tomu, že to, co můžu porovnat dneska (500 a 800) jsou éra z opačných konců velikostní řady, jsou rozdíly mezi nimi markantní. Rád bych měl možnost porovnat 500 vs 600, 300 vs 700 a 400 vs 800, pak by to mohlo být trochu objektivní.


Ale pokusím se. NG a CL jsou v podstatě odlišná letadla. Mají stejný čumák a průřez trupu, a tím to snad celé kočí. Křídlo je jiné, o třetinu větší, s jiným profilem a jinou mechanizací. Ocas je jiný, motory sice rádoby stejné (CFM-56), ale jiných verzí, navíc u NG ovládané přes EEC (tedy FADEC), hmostnosti jsou odlišné (prázdná 500 může vážit i pod 40 tun, zatímco plná 800 téměř 80 tun). Ale pořád platí, že berany od sebe - letoun klesá - berany k sobě - letoun stoupe - berany ještě více k sobě - letoun opět klesá, takže se s tím každý popasuje celkem snadno.

Mám-li to charakterizovat trošku volněji (a politicky nekorektně), tak 500 je holka někde z chaty na víkend, vhodná do lesa a do seníku (na všecko), jen tak se z něčeho nepodělá a hodně vydží, drží hubu a maká, práce se neštítí, ale do společnosti by sis jí nevzal. Ideální výcviková mašina pro začínající dopravní letce, nemá snad žádnou nectnost.

Zato 800, zejména s wingletama, to je dáma, která má tři D - ve společnosti Dáma, v posteli Děvka, v kuchyni Dříč. Když s ní někam přiletíš, tak už nemáš malýho nevzhlednýho buřtíka, ale krásnou štíhlou mašinu, na kterou je hezký pohled. Lítá se s ní bombasticky, občas tě rafne, občas se ti vysměje, že toho zas tak moc neumíš, ale nepodtrhne tě. A za třetí, je to skutečněj dříč, co na ní naložíš, to uveze, nemusíš se bát, že budeš omezenej maximálním množstvím paliva (při plném obsazení typickým charterovými cestujícími tj. počet mužů a žen je půl na půl a k tomu 30 dětí, to si člověk klidně může vzít plný bandy, kdyby to potřeboval) , odletí z naprosto nepochopitelnejch míst (vždycky to ukazuju na Lanzarote, když foukne blbej vítr. Airbusy čekaj, až se to uklidní, a lítají jen 757 a 737-800) s téměř plnou váhou, hned z kraje dá hladinu 360 jen to fikne, prostě fantazie.


Jinak inženýrům z USA se podařila zajímavá věc. Tyhle dvě dost odlišná letadla dali k sobě, a nakašírovali kokpit NG, aby vypadal v maximální možné míře shodně s CL (pominu-li EFISy apod. ) Takže pilot CL, který poprvé sedne do NG, se hned cítí jako doma, hned ví, kam šáhnout, po velice krátkém úvodu na simulátoru a pár skocích s instruktorem na linkách, je schopen jít za týden samostatně do provozu. ALE - aby opravdu poznal nuance jednotlivých verzí, a dokázal je využívat tak jak má, poznal hlavní nectnost NG (na finále je rychlá jak kráva, 150kts je naprosto běžných, někdy to dělá řídícím potíže při separaci provozu na finále, navíc na kontaminovaných a jinak kluzkých dráhách zas tak moc dobře 800 nebrzdí, inu je to už nějaká energie), na to potřebuje tak rok v provozu.


Co se bezprostředních rozdílů v pilotáži týče, nejvíc markantní je větší klouzavost NG, jiné podélné sklony (zejména na finále chodí CL nataženější než NG), tam se po delší pauze na CL nemůžu zbavit dojmu, že jsem moc nataženej a mám tendenci letět rychleji, do správných hodnost se musím "nutit" - viz diskuze s Dušínovic v tomhle stromě o návycích. Pak je znát rozdíl v tom, zda mašina má, či nemá winglety, s nimi je stabilnější, bez nich náchylnější na "overcontrolling" na křidélka, hlavně na klapky 40, a samozřejmě přistání je zcela jiné. S CL, když člověk dělá 100x všechno stejně, udělá 100x stejné přistání. U NG je to někdy sázka do loterie. Musím často utěšovat začínající F/O, že ta rána nebylo špatné přistání, udělali všechno, jak se má, sedli do středu dotykového pásma a na centrlajnu, jen to trochu báclo, no a co. NG nemá, narozdíl od CL, ráda přistání v traverzu, trochu se pak rozechvějě, má daleko radši skluzovou, alias "wing down" metodu, jen na mokré dráze se to pochopitelně ztratí.





 2x  
Vznik závislosti dopravních pilotů na automatizaci letu - příspěvek do debaty - SONP Zobrazit celý strom02. 09. 11 v 12:01
Vznik závislosti dopravních pilotů na automatizaci letu - příspěvek do debaty - tonde Zobrazit celý strom02. 09. 11 v 12:09
Vznik závislosti dopravních pilotů na automatizaci letu - příspěvek do debaty - Kendy Zobrazit celý strom02. 09. 11 v 12:18
Vznik závislosti dopravních pilotů na automatizaci letu - příspěvek do debaty - pawlick Zobrazit celý strom02. 09. 11 v 12:18
Vznik závislosti dopravních pilotů na automatizaci letu - příspěvek do debaty - Premek Zobrazit celý strom02. 09. 11 v 12:29
Vznik závislosti dopravních pilotů na automatizaci letu - příspěvek do debaty - Tragédie v JRD Zobrazit celý strom02. 09. 11 v 12:34
Vznik závislosti dopravních pilotů na automatizaci letu - příspěvek do debaty - SONP Zobrazit celý strom02. 09. 11 v 12:35
Vznik závislosti dopravních pilotů na automatizaci letu - příspěvek do debaty - Kachna Zobrazit celý strom02. 09. 11 v 17:46
Vznik závislosti dopravních pilotů na automatizaci letu - příspěvek do debaty - Tragédie v JRD Zobrazit celý strom02. 09. 11 v 20:48
Vznik závislosti dopravních pilotů na automatizaci letu - příspěvek do debaty - FSPilot Zobrazit celý strom03. 09. 11 v 18:12
Vznik závislosti dopravních pilotů na automatizaci letu - příspěvek do debaty - Tragédie v JRD Zobrazit celý strom03. 09. 11 v 18:40
Vznik závislosti dopravních pilotů na automatizaci letu - příspěvek do debaty - FSPilot Zobrazit celý strom03. 09. 11 v 18:47
Vznik závislosti dopravních pilotů na automatizaci letu - příspěvek do debaty - Tragédie v JRD Zobrazit celý strom03. 09. 11 v 18:50
Vznik závislosti dopravních pilotů na automatizaci letu - příspěvek do debaty - FSPilot Zobrazit celý strom03. 09. 11 v 18:53
Vznik závislosti dopravních pilotů na automatizaci letu - příspěvek do debaty - Tragédie v JRD Zobrazit celý strom03. 09. 11 v 19:00
Vznik závislosti dopravních pilotů na automatizaci letu - příspěvek do debaty - FSPilot Zobrazit celý strom03. 09. 11 v 19:03
Vznik závislosti dopravních pilotů na automatizaci letu - příspěvek do debaty - Balooo Zobrazit celý strom02. 09. 11 v 12:38
Vznik závislosti dopravních pilotů na automatizaci letu - příspěvek do debaty - Atarian Zobrazit celý strom02. 09. 11 v 13:29
Vznik závislosti dopravních pilotů na automatizaci letu - příspěvek do debaty - Radimmm Zobrazit celý strom02. 09. 11 v 12:38
Vznik závislosti dopravních pilotů na automatizaci letu - příspěvek do debaty - Balooo Zobrazit celý strom02. 09. 11 v 12:39
Vznik závislosti dopravních pilotů na automatizaci letu - příspěvek do debaty - Radimmm Zobrazit celý strom02. 09. 11 v 12:40
Vznik závislosti dopravních pilotů na automatizaci letu - příspěvek do debaty - Míra Dušínůj Zobrazit celý strom02. 09. 11 v 12:51
Vznik závislosti dopravních pilotů na automatizaci letu - příspěvek do debaty - SONP Zobrazit celý strom02. 09. 11 v 13:27
Vznik závislosti dopravních pilotů na automatizaci letu - příspěvek do debaty - Radimmm Zobrazit celý strom02. 09. 11 v 15:05
Vznik závislosti dopravních pilotů na automatizaci letu - příspěvek do debaty - Míra Dušínůj Zobrazit celý strom02. 09. 11 v 16:45
Vznik závislosti dopravních pilotů na automatizaci letu - příspěvek do debaty - Radimmm Zobrazit celý strom02. 09. 11 v 17:46
Vznik závislosti dopravních pilotů na automatizaci letu - příspěvek do debaty - Míra Dušínůj Zobrazit celý strom02. 09. 11 v 18:04
Vznik závislosti dopravních pilotů na automatizaci letu - příspěvek do debaty - Míra Dušínůj Zobrazit celý strom02. 09. 11 v 18:06
Vznik závislosti dopravních pilotů na automatizaci letu - příspěvek do debaty - Radimmm Zobrazit celý strom02. 09. 11 v 18:08
Vznik závislosti dopravních pilotů na automatizaci letu - příspěvek do debaty - Míra Dušínůj Zobrazit celý strom02. 09. 11 v 17:55
Vznik závislosti dopravních pilotů na automatizaci letu - příspěvek do debaty - Radimmm Zobrazit celý strom02. 09. 11 v 18:06
Vznik závislosti dopravních pilotů na automatizaci letu - příspěvek do debaty - Míra Dušínůj Zobrazit celý strom02. 09. 11 v 18:27
Vznik závislosti dopravních pilotů na automatizaci letu - příspěvek do debaty - Radimmm Zobrazit celý strom03. 09. 11 v 10:12
Vznik závislosti dopravních pilotů na automatizaci letu - příspěvek do debaty - Míra Dušínůj Zobrazit celý strom03. 09. 11 v 10:54
Vznik závislosti dopravních pilotů na automatizaci letu - příspěvek do debaty - Mike2811 Zobrazit celý strom03. 09. 11 v 12:47
Vznik závislosti dopravních pilotů na automatizaci letu - příspěvek do debaty - Radimmm Zobrazit celý strom03. 09. 11 v 13:29
Vznik závislosti dopravních pilotů na automatizaci letu - příspěvek do debaty - Premek Zobrazit celý strom04. 09. 11 v 10:04
Vznik závislosti dopravních pilotů na automatizaci letu - příspěvek do debaty - FSPilot Zobrazit celý strom02. 09. 11 v 16:24
Vznik závislosti dopravních pilotů na automatizaci letu - příspěvek do debaty - Gunterr Zobrazit celý strom02. 09. 11 v 16:45
Vznik závislosti dopravních pilotů na automatizaci letu - příspěvek do debaty - Tragédie v JRD Zobrazit celý strom02. 09. 11 v 16:58
Vznik závislosti dopravních pilotů na automatizaci letu - příspěvek do debaty - FSPilot Zobrazit celý strom02. 09. 11 v 18:25
Vznik závislosti dopravních pilotů na automatizaci letu - příspěvek do debaty - Balooo Zobrazit celý strom02. 09. 11 v 17:26
Vznik závislosti dopravních pilotů na automatizaci letu - příspěvek do debaty - Priskac Zobrazit celý strom02. 09. 11 v 18:39
Vznik závislosti dopravních pilotů na automatizaci letu - příspěvek do debaty - Balooo Zobrazit celý strom02. 09. 11 v 18:50
Vznik závislosti dopravních pilotů na automatizaci letu - příspěvek do debaty - FSPilot Zobrazit celý strom02. 09. 11 v 18:57
Vznik závislosti dopravních pilotů na automatizaci letu - příspěvek do debaty - Tragédie v JRD Zobrazit celý strom02. 09. 11 v 20:47
Vznik závislosti dopravních pilotů na automatizaci letu - příspěvek do debaty - Luděk Ch. Zobrazit celý strom03. 09. 11 v 08:49
Vznik závislosti dopravních pilotů na automatizaci letu - příspěvek do debaty - Kachna Zobrazit celý strom03. 09. 11 v 12:19
Vznik závislosti dopravních pilotů na automatizaci letu - příspěvek do debaty - Luděk Ch. Zobrazit celý strom03. 09. 11 v 12:51
Czech Virtual Air Rescue Service
FS Medlánky
L39.CZ
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2024 FlightSim.CZ