Já nechci teda nijak rejpat, ale IMHO má Pips samozřejmě pravdu. Primárním důsledkem výchylky křidélek je změna rozložení vztlaku na obou křídlech (nesouhlasně), tím pádem dojde ke zvětšení klonění (bank) letadla podel podélné osy. Klonění se tomu říká proto, že to naklání letadlo a neznám níkoho, kdo by říkal náklonu zatáčení. Náklon má ovšem díky tomu že je letadlo nakloněné i sekundární důsledek a tím je právě ono zmíněné zatáčení, které už není ovšem primárním efektem křidélek, ale až následného klonění.
Naproti tomu směrovka se využívá k zatáčení - čili pohybu letadla kolem svislé osy.
Stejně tak když si člověk uvědomí jaký je rozdíl mezi vývrtkou a spirálou, uvědomí si, jaký je rozdíl mezi zatáčením a kloněním (malá nápověda - rychlé zatáčení, ustálené / zvyšování náklonu - neustálené).
A na závěr jedna drobnost - ANO, křidélka se samozřejmě používají primárně k zatáčení letadla (zahájení, provedení a ukončení zatáčky) a směrovka k vyrovnání směrových vlivů při tomto zatáčení. Ale NE, křidélka primárně nevyvozují zatáčení letadla, nýbrž jeho klonění podél podélné osy. |
|