|  | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Rušič vztlaku u 737 27. 9. 2006 / 16:55 | |
|  | Vztlak vlastně vzniká tím, že luft po horní hraně křídla (více zakřivené části profilu) musí mazat rychleji než po té spodní, aby se na jejím konci opět potkal. Jak je známo, vyšší rychlost = nižší tlak. Proto u souměrného profilu ofukovaného ve smeru jeho osy vztlak nevzniká. Takže by se relativně nabízela možnost snižovat vztlak prodloužením cesty spodní proudnice. Tady je však to jenže - na spodní hraně je prod vzduchu kupodivu méně stabilní a narušení jeho proudu hlavně v první polovině hloubky profilu může způsobit zcela nekontrolovatelné chování.
Proto tedy nejspíš jdou v tomto případě zcela bezpečnější cestou. Ale mám jisté obavy, že by za určitých okolností (nižších rychlostí) mohlo dojít k vytvoření silného turbulentního proudění, což je vzduch s vyšší energií, který se umí přimknout zpět k povrchu křídla a naopak vztlak ještě zvýšit. To je třeba funkce slotů, která již na náběžné hraně způsobuje přechod horního proudu vzduchu do turbulentního proudění a tím umožní snížení minimální rychlosti při udržení dostatečně velkého a stabilního vztlaku. |
| |
|