FlightSim.CZ   Reklama  
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je neděle 24. 8. 2025, svátek má Bartoloměj Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
Otázka dne č. 5 - Wet Start Jeden příspěvek | Celý strom
Re: Otázka dne č. 5 - Wet Start - SPRÁVNĚ   5. 3. 2007 / 23:30
Rychlokvaška
OK, myslím, že by se to takhle dalo uzavřít
Fabo dobře začal, ale nedokončil a Jojo ve spolupráci se Stewem uzavřeli...

Správná odpověď tedy zní:

1.) Co wet start znamená?
Jedná se o situaci, kdy neproběhne start motoru - zážeh paliva. Pozná se podle nezvyšující se hodnoty EGT (nic se nespaluje) a stabilizace RPM na maximální hodnotě, kterou je schopen poskytnout startér (startér točí motorem, který se sám nerozběhl). Protože rozpoznat tuto situaci nějakou chvíli trvá a po celou dobu proudí do motoru slušné množství paliva bez jeho spalování, bývá po chvíli motor palivem poměrně saturován. To lze zjistit i podle indikace na fuel flow indikátoru - kolik proteklo paliva, tolik tam někde bude. Riziko pak spočívá v tom, že pokud tam zůstane a následný start bez protiopatření bude úspěšný, toto nahromaděné palivo se vznítí a výsledkem je moc pěkný, ale nikterak příjemný plamen za motorem (torching)- viz video od Domajse.
Důvodů pro wet start může být spousta - závada igniteru, závada palivové trysky, problém s přívodem paliva, apod.

2.) Jakým způsobem jsou konstruované motory pro řešení dané situace ?
Podle typu spalovací komory existuje různě konstruovaný fuel drain system - soustava odvodů paliva a vypouštěcí ventil, který je za normální činnosti motoru uzavřený. Při nahromadění paliva se ale otevře a zajišťuje optimální stékání do pozice, kde může být při následném protočení motoru rozfoukáno činností kompresoru a odpařeno včetně všech zbytků ve spalovací komoře. Hlavně to ale neříkejte zeleným aktivistům ;o) Aby bylo možné tohle protočení provést, bývají startéry konstruovány pro kontinuální činnost po dobu 3-5 minut a mají také možnost běžet bez spuštěných igniterů a přívodu paliva. Tomuto protočení se říká "blowout cycle" nebo "motoring over cycle". "Cranking" jsem neslyšel, ale je možné, že se taky používá.

3.) Jaký je další postup z hlediska pilota?
V okamžiku kdy je diagnostikován wet start (max. starter RPM, no EGT rise, positive fuel flow) je třeba vypnout H.P. cock a ignitery, ale nerušit start - ponechat běžet startér po předepsanou dobu (podle typu motoru), čímž probíhá dále rotace motoru na max RPM startéru a výše popsané zbavení se zbytků paliva. Po určité době je pak možné provést další spouštění (samozřejmě je vhodné diagnostikovat problém, například zjištěním zda fungují ignitery, apod.)
   Seznam příspěvků  
VWAC
Czech Virtual Air Rescue Service
L39.CZ
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2025 FlightSim.CZ