Dík za odkaz, to je moc hezké a poučné čtení nejen pro virtuální ATC.
Myslím, že příspěvky č. 84, 85 ("cultural background") situaci dobře vysvětlují a nejen ve Španělsku, ale taky u nás v aeroklubech, v reálu i ve FS - a taky tady na péráku - a člověk se tak může po ránu u zrcadla sám sebe zeptat - budu dneska v luftě prosazovat svoji individualitu, nebo se spíš budu držet zavedených postupů ? 
Chtěl bych se ale zeptat znalých na rychlosti při komunikaci AC - ATC.
Asi budu vypadat jako blbec, ale v oboru řízených letů jsem ve skutečnosti laik (své real zkušenosti z řízených letišť počítat nemůžu, protože při VFR letech se moje korespondence s ATC za celé roky zatím bez výjimky obešla pouze s údaji jako výška, kurs, čas a místo).
Takže - když si AC a ATC povídají o rychlosti - myslí tím ground speed?
Připadá mi to logické především z pohledu ATC, protože na obrazovce mu radar nic jiného kreslit nemůže a taky pro vzájemný pohyb bodů v prostoru je ground speed rozhodující. A rozdí své GS proti airspeed už by měl každý pilot určit sám, podle situace a polohy, ve které letí - a taky podle GPS, která mu ji ukazuje.
Na druhou stranu se tu před delší dobou vedla diskuse (nemám bohužel odkaz), kdy si jakýsi pilot stěžoval, že jej na finále ATC nutil letět pomaleji, než je jeho pádová rychlost a v té diskusi se o rychlosti (proti)větru vůbec nehovořilo.
Jak to teda je?
Sorry za trivial question - a dík! |
|