No já se tomu divím velmi, protože z toho mála co jsme tu letem světem o motorech probírali my, jsem nabyl dojmu, ze proudové motory se konstruují naprosto striktně tak, aby k překročení rychlosti zvuku právě NEdošlo a navíc pokud vstupní proudění již nadzvukové je, zpomaluje se na rychlost podzvukovou.
Ať už je to ve vstupu do motoru z důvodu funkčnosti kompresoru (není schopen zvládnout nadzvukové proudění), nebo před spalovací komorou z důvodu udržení stálého hoření, nebo před turbínou (z principu spalování, z podobných důvodů jako kompresor a taky z důvodu namáhání při vysokých teplotách). Jediným místem kde se proudění blíží rychlosti zvuku záměrně je ve výstupní konvergentní trysce u turbojetu, ale podotýkám že blíží nebo dosahuje, ne překračuje. Důsledky překročení by byly poměrně dalekosáhlé - od obrovské hlučnosti, po snížení efektivity v transient oblasti. Jediné zvýšení rychlosti se dosahuje zvýšením teploty (např. přídavným spalováním, pro které se ale opět rychlost musí kvůli hoření nejdříve zpomalit), protože při vyšší teplotě je i vyšší rychlost zvuku, čili proudění je stále podzvukové, nebo na úrovni rychlosti zvuku.
Tyhle pravidla platí pro všechny klasické turbo-jet, -fan, -shaft motory. Dokonce i pro famózní PW-J58 (JT11D) a zejména u těchto vojenských typů je soustava ve vstupním ústrojí zabezpečující uvedené parametry proudění velmi složitý komplex.
Místní překročení nadzvuku na křídle a tvorba rázových vln je úplně jiný problém a s motory bych řekl nijak nesouvisí. Krom toho taky není zrovna vítaným prvkem s dalšími nároky na konstrukci, změnu způsobu trimování, atd. |
|