FlightSim.CZ   Reklama  
1st Czech IVAO Fly-In
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je pondělí 4. 8. 2025, svátek má Dominik Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
QNH a přechod do FL - dotaz začátečníka Jeden příspěvek | Celý strom
QNH a přechod do FL - dotaz začátečníka   25. 6. 2008 / 09:59
Marky Parky   
Dle ICAO vyloženě pravidlo, které zakazovalo naplánovat si let v TL/TA neexistuje. Nicméně určitá omezení předpisama tam platí a z nich vyplývájí další omezení praktická. Je nutné si uvědomit dva fakty:

a) Alespoň u nás a ve většině evropy je TA fixní, TL proměnlivá. Údaje se ale liší od FIRu k FIRu a někde i od letiště k letišti a jsou i místa, kde je to naopak, nebo jsou proměnlivé oboje.

b) Převodní vrstva většinou bývá menší než 1000ft, takže mezi TA a TL není zajištěn rozstup.

Co z toho prakticky vyplývá? Nejprve rozeberme ČR a civilní provoz:
Podmínky: U nás je TA vždy 5000ft, TL je proměnlivá (prakticky se dá uvažovat o hodnotách od FL40 do FL70), převodní vrstva je vždy menší než 1000ft. Mezi TA a TL není zajištěn vertikální rozstup a letadla se smí v TA a TL pohybovat současně jen, pokud je zajištěn rozstup jiný.
Z pohledu ATC: Na ACC Praha/APP Praha se TA se normálně používá jako jakákoliv jiná hladina bez omezení. TL není zakázáno použít, ale (zvlášť na APP) se to důrazně nedoporučuje - právě protože není zajištěn rozstup. Namísto toho se doporučuje klesat rovnou do TA, nebo stoupat do první IFR cestovní hladiny nad TL.
Z pohledu pilota: Plánovat si let v TA i ho tam pak provést je opět bez problémů, neexistuje žádné formální ani praktické omezení. Co se týká letu v TL, tak těžko zakázat jeho plánování - pilot v době plánování vůbec nemusí tušit, jaká bude TL v době kdy bude provádět svůj let. Takže paradoxně by mohlo i dojít k situci, že si třeba naplánuje let ve FL60, ale zrovna shodou okolností, kvůli extrémně nízkému tlaku (takový tlak se u nás objeví tak jednou za dva tři roky, ale stát se to může), bude TL70 a hladina 60 vůbec nebude existovat. Nicméně všechny tyto věci se prakticky řeší až když je éro ve vzduchu, na základě ATC povolení (pokud je to řízený let).


Podotýkám a zdůrazňuji, že výše uvedené platí v ČR! Místní postupy v jiných státech se mohou výrazně lišit, stejně tak třeba postupy vojenské.

Pro zajímavost: Holandsko má vždy převodní vrstvu větší než 0 a menší než 500ft a nesmí se v nich současně pohybovat letadla, naopak Velká británie stanovuje TA a TL vždy větší než 1000ft aby mezi TA a TL vždy byl zajištěn rozstup, v americe zase mají definovanou jakoby fixní TA i TL, nicméně protože by to prakticky nefungovalo, tak zase mají zvláštní postupy stanovování "nejnižších použitelných hladin" aby se prostě nepotkalo při blbém tlaku éro v 17000 s érem ve FL190. Ten americký systém je asi nejblíž tvému "v převodní výšce ani převodní hladiné se nesmí plánovat", oni (zjednodušeně řečeno) místo aby si zavedli proměnlivé údaje jako zbytek světa, se radši tomu pásmu vyhýbají jako čert kříži a přitom si vlastně zavádějí vlastní proměnlivý systém
   Seznam příspěvků  
Gonzo
VWAC
MZAK
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2025 FlightSim.CZ