FlightSim.CZ   Reklama  
1st Czech IVAO Fly-In
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je pondělí 4. 8. 2025, svátek má Dominik Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
Očekávaná doba příletu... Jeden příspěvek | Celý strom
Očekávaná doba příletu...   11. 7. 2008 / 21:11
Rychlokvaška
No, zkusím popsat jak si s tím hrajeme u nás

V prvé řadě poměrně přesně je schopno letovou dobu stanovit plánovací oddělení - Flight Operations. To generuje pro každý let tzv. PLOG (Pilots Log) - počítačový letový plán, který obsahuje krom dalších věcí zejména sekvenci bodů po trase a u nich u každého aktuální vítr v dané hladině a teplotu a z nich vyplývající TAS a GS pro dané plánované Mach Number, čas kdy v daném bodě letadlo bude, kolik tam bude mít paliva, kolik zbývá času a paliva do přistání, atd. Velmi důležitým vstupem pro všechny tyhle plány je předpověď výškového větru pro daná místa a letové hladiny, která je poté formou detailní tabulky taky připojená k PLOGu. Do PLOGu pak zapisujeme při letu skutečný čas průletu danými body a aktuální palivo a z toho počítáme dopředu očekávané časy v těch následujících a v destinaci. Pokud by celý let probíhal přesně podle PLOGu, tak bych se odvážil říct, že časy můžou sedět velmi přesně, předpovědi zejména nad Evropou, Severní Amerikou a Atlantikem jsou velmi kvalitní a software na PLOGy a plánovači samotní taky. Jenže...člověk míní...ale k tomu až na závěr

V řadě druhé je potřeba vším potřebným nakrmit FMC (která je přeci jenom nic netušící počítač u kterého jako vždy platí rubbish in, rubbish out ) - tohle se liší typ od typu, i když princip je víceméně stejný. U 757 nám to funguje tak, že FMC bere aktuální změřený vítr v daném místě kde se letadlo nachází a ten na všechny výpočty aplikuje ze 100% v aktuální pozici a postupně méně až k nule ve vzdálenosti 600nm při cruise (případně o 5000ft níže při klesání do destinace). Do FMC je možné vítr vložit také ručně k jednotlivým bodům (podle verze FMC ke všem nebo jen některým a pro jednu nebo více hladin) a také pro jednotlivé hladiny pro klesání a s takto vloženými údaji pak FMC zachází naopak než se změřenými - 0% použije pro aktuální pozici a 100% ve vzdálenosti 600nm. Průběh využití údajů o větru jsou dány takovou zvláštní křivkou a platí, že ve vzdálenosti 200nm je to 50 na 50 v poměru změřená/ručně vložená data. Pak ta chytrá krabička ještě automaticky umí aplikovat ze zadaného a změřeného větru jeho změny s výškou (kurz a rychlost podle polokoule, denní doby, atd.).

No a v řadě třetí po tom všem následuje realita, která tohle všechno vesele zahodí do koše Jedním důvodem je samozřejmě přesnost předpovědi - tady jak jsem psal jde očekávat celkem kvalitu, ale žádné zázraky, speciálně v divokém počasí. Dalším důvodem je vlastní rychlost letu - naši plánovači pracují poslední dobou s cost indexem 14, což je nějakých M.778, ale dost často je potřeba různě honit spoždění a tak není výjimkou M.80 až .82. Samozřejmě pokud se rychlost zadá správně do FMC, výpočty budou ok, ale PLOG už sedět nebude. Dalším důvodem jsou změny trasy, ať už jiná hladina (věčné čekání na Airbusy až se doplazí do své cruise , directy (zkrácení času) nebo různé "objížďky" třeba kvůli počasí nebo separacím (prodloužení času). V hodně plných prostorech nad Evropou není třebas výjimkou letět stovky mil na headingu. No a pak na velké letiště v době špiček těžko odhadnutelné spoždění díky separacím při finálním vektorování nebo dokonce vyčkávání v holdu. Se vším se dá všelijak pracovat zvýšením rychlostí, atd. a odchylky jsou na letech po Evropě (do 5ti hodin) stejně víceméně záležitostí spíše jednotek minut (s výjimkou holdingů samozřejmě).

Mňo a pak se tohle všechno vezme, naláduje do FMC a výsledkem je v PROGRESS page vypočítané ETA v destinaci. K tomu se přidá "kvalifikovaný odhad" různých očekávaných změn na základě zkušeností s danou destinací ("no delay" na Gatwicku třebas znamená automaticky až 20 minut, někde jsou řídící striktní v nepovolování visual app a je třeba letět celou proceduru, atd.) a výsledná hodnota se pak sdělí přes PA nedočkavým cestujícím

Praxe je pak samozřejmě úplně jiná - minuty co člověk pracně nahoní po cestě pak s klidem zase natáhne čekání na ground handling u gate, jsou i případy, že člověk přiletí příliš brzo a hrozí pokuta za nedodržení slotu nebo není volná gate a musí se naopak uměle zdržovat pomalou rychlostí letu nebo pojíždění, takže z výpočtů zase nic nezbude...no je to prostě taková alchymie, která většinou zázračně vyjde, aspoň pokud jde o čas přistání (jakoby na tom záleželo víc než na příjezdu ke gate a otevření dveří

Tak...a pak že tam nic neděláme
   Seznam příspěvků  
Očekávaná doba příletu... - Fero Zobrazit celý strom10. 07. 08 v 14:42
Očekávaná doba příletu... - Tragédie v JZD Zobrazit celý strom10. 07. 08 v 14:45
Očekávaná doba příletu... - Gustav ( BHA576 ) Zobrazit celý strom10. 07. 08 v 14:53
Očekávaná doba příletu... - Tapia Zobrazit celý strom10. 07. 08 v 14:58
Očekávaná doba příletu... - Latom Zobrazit celý strom10. 07. 08 v 15:32
Očekávaná doba příletu... - Gustav ( BHA576 ) Zobrazit celý strom10. 07. 08 v 17:10
Očekávaná doba příletu... - pseudoMates Zobrazit celý strom10. 07. 08 v 17:26
Očekávaná doba příletu... - Latom Zobrazit celý strom10. 07. 08 v 20:34
Očekávaná doba příletu... - Lukas.wz Zobrazit celý strom10. 07. 08 v 20:55
Očekávaná doba příletu... - pseudoMates Zobrazit celý strom10. 07. 08 v 21:02
Očekávaná doba příletu... - N.G. Zobrazit celý strom10. 07. 08 v 21:14
Očekávaná doba příletu... - N.G. Zobrazit celý strom10. 07. 08 v 21:19
Očekávaná doba příletu... - Latom Zobrazit celý strom10. 07. 08 v 21:27
Očekávaná doba příletu... - N.G. Zobrazit celý strom10. 07. 08 v 21:36
Očekávaná doba příletu... - Latom Zobrazit celý strom10. 07. 08 v 21:37
Očekávaná doba příletu... - N.G. Zobrazit celý strom10. 07. 08 v 21:43
Očekávaná doba příletu... - Latom Zobrazit celý strom10. 07. 08 v 21:58
Očekávaná doba příletu... - N.G. Zobrazit celý strom10. 07. 08 v 23:54
Očekávaná doba příletu... - Latom Zobrazit celý strom11. 07. 08 v 20:03
Očekávaná doba příletu... - N.G. Zobrazit celý strom11. 07. 08 v 22:41
Očekávaná doba příletu... - Latom Zobrazit celý strom10. 07. 08 v 15:54
Očekávaná doba příletu... - Tragédie v JZD Zobrazit celý strom10. 07. 08 v 16:01
Očekávaná doba příletu... - donCarlos Zobrazit celý strom10. 07. 08 v 14:58
Očekávaná doba příletu... - miskinh Zobrazit celý strom10. 07. 08 v 23:53
Očekávaná doba příletu... - Lukas.wz Zobrazit celý strom11. 07. 08 v 03:08
Očekávaná doba příletu... - donCarlos Zobrazit celý strom11. 07. 08 v 03:27
Očekávaná doba příletu... - MzM Zobrazit celý strom11. 07. 08 v 08:12
Očekávaná doba příletu... - Míra Dušínůj Zobrazit celý strom11. 07. 08 v 21:11
Očekávaná doba příletu... - Míra Dušínůj Zobrazit celý strom11. 07. 08 v 21:38
Očekávaná doba příletu... - Lukas.wz Zobrazit celý strom11. 07. 08 v 22:06
Očekávaná doba příletu... - Míra Dušínůj Zobrazit celý strom11. 07. 08 v 22:16
Očekávaná doba příletu... - Lukas.wz Zobrazit celý strom11. 07. 08 v 22:51
Očekávaná doba příletu... - donCarlos Zobrazit celý strom11. 07. 08 v 21:49
Očekávaná doba příletu... - Míra Dušínůj Zobrazit celý strom11. 07. 08 v 21:56
Očekávaná doba příletu... - donCarlos Zobrazit celý strom11. 07. 08 v 22:25
Očekávaná doba příletu... - Míra Dušínůj Zobrazit celý strom11. 07. 08 v 22:31
Očekávaná doba příletu... - Xampik Zobrazit celý strom11. 07. 08 v 22:39
Gonzo
VWAC
L39.CZ
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2025 FlightSim.CZ