Jinak k debatě o slotech přidám ještě jednu zkušenost z předvčerejšího letu na Faro, jako takovou ukázku toho jak to funguje a co všechno má na časy vliv.
Naše ATD (Actual Time of Departure) jsme měli stanovené na 0555. Tento čas je časem zahájení pushbacku. Při žádosti o clearance nám byl přidělený slot 0553, což je ale už čas vzletu, který je nutné dodržet -5/+10 minut. Při zahrnutí pojíždění ve výsledku nějakých 15 minut rozdíl proti plánu v náš neprospěch. V ranní špičce na Gatwicku trošku dost průšvih, ale dá se to zvládnout. Všechno nachystané, cestující na palubě, dveře zavřené, jenom zadní cargo pořád open. Zjišťujeme co se děje - ground handling někde ztratil 12 golfových báglů, hledají je, neví kdy najdou. Minuty ubíhají, bágly se našly, cargo se zavírá, voláme že jsme ready, ale na taxi je fronta, nestihli bychom slot, takže pushback zamítnut a musíme si zažádat o další slot. Ten je nám záhy přidělen - 1018. Docela ledová sprcha. Zbývají jen dvě možnosti - nechat věžku, ať do systému vloží tzv. "Ready Message", kdyby se někde náhodou udělalo místo a zavolat na Operations, ať nažhaví linky do Bruselu. Po horečném vyjednávání se nakonec podařilo najít slot v 0828. Pořád velmi slušné spoždění, letadlo nachystané, takže chudáci lidi vevnitř...tak jsme je aspoň nakrmili, pustili film, pár capartů se podívalo do kokpitu...
A důvod toho všeho ? Ve Faro předělávají pojížděčku, musí se backtrackovat, je to Španělsko, takže žádná snaha, prostě bereme míň letadel, nazdar 
Takže jsme odletěli, honili každou minutu rychlejším letem, žádostí o directy - cestou tam jsme na nějakých 2.5 hodinách letu ušetřili 5 minut Hodně času jsme mohli získat rychlejším turnaroundem, jenže - opět slot ze stejného důvodu. Takže odlet podle původního času, zase snaha po cestě, dalších 5 minut, chápaví ATC, žádný hodling, rychlé pojíždění...a zastavíme u gate a maník co se má starat o špalky nikde...Prostě klasika - nejsme v náš plánovaný čas a i když jim voláme rádiem dopředu - nikde nikdo.
Výsledek? 2.5 hodiny spoždění kvůli pár blbým minutám při nakládání, které se pak táhne donekonečna přes všechny následující lety - následoval z hlediska přesnosti kritický let do Kanady (NAT tracks), další den brzké ranní lety....tím že se letadla točí bez přestání, všechno se balí na sebe a je to děs...Podobné důsledky mívají chytráci co sedí v letištních barech a čekají na "last call", pravidelné stávky francouzských ATC....atd...
Poslední dobou začínám mít tak nějak pochopení pro spoždění letů i jako cestující...věcí co to ovlivňují je prostě přiliš ) |
|