No já to rtady čtu poněkolikátý - a myslím, že sice máš pravdu, že je rozdíl mezi SAR a LZS - papírově, na Wiki a na ICAO - ale ne tak úplně u nás, kde na některých stanovištích služba SAR a LZS NENÍ ODDĚLENA - a mixéry podle potřeby lítaj obojí (nebo prostě co je potřeba).
Pokud bude jasné, že Prostějovští drží JEN SAR - O.K. budem diskutovat, jestli jim ta velká kráva (klidně s podvěšenejma blokama raket) připadá vhodnější nebo ne (SAR - sestřelený pilot v lese, v hornatém terénu, ve vodě...). O tom, že práce v podvěsu s W3A a Mi-171 je absolutně jinak svižná a že rozchodit Mi-171 trvá o "pár minut" dýl - o tom přece nemůže nikdo ani pochybovat, kdo ty kraksny někdy viděl v akci, nebo se s nima svezl.
Pokud se služba SAR využívá též pro potřeby LZS pak použití Mi.171 je absolutní kravina. Myslím, že kdo někdy koukl do kuchyně LZS, nemá k tomu absolutně co dodat. Optimalizovamý vrtulník pro LZS je nepochybně MBB-BK-117 (nyní v modifikaci EC-145). Z toho, co tu lítá, se mu z jedné strany blíží EC-135, z druhé Sokol. EC-145 už pro svou velikost a hmotnost ztrácejí na obratnosti, která je při primárním zásahu často nutná, v porovnání s EC-135 tak asi i Sokol. Ale ten je i dost velký, aby se vešlo víc zraněných, unese větší záchranářský tým, je schopen práce v podvěsu i jeřábování. Pochopitelně už neuveze pancéřovací pláty kolem posádky, kulomet, rakety a podobné nesmysly, v civilu k ničemu. Pro "ostrý zásah" 10 km za bojovou linií je to ale zásadní.
Považuji za příznačné, že v USA vyhrál v současnosti tendr na pokračovatele slavného Huíka (UH-1 celá řada) BK-117 Lakota - tedy vrtulník původně projektovaný "na míru" civilní LZS. V USA se s ním pochopitelně počítá i pro úkoly SAR (stejně jak je teď plní Huíky).
Pokud tedy prostějovská SARka má být SAR s možností bojvé mise, může být v našich podmínkách Mi-171 tím pravým autobusem (i když kromě těch raket mne nenapadá nic, co by Sokol nezvládl stejně a za míň peněz a rychlejc).
Pokud ale má prostějovská stanice současně zajišťovat úkoly ciovilní LZS - pak je použití Mi-171 absolutní nesmysl.
K osudům pilotů - to je prostě armáda. Kdo někdy sloužil, pochopí.
Voják si smí stěžovat, ale až po splnění rozkazu. Pokud si stěžuje, aniž by rozkaz splnil, je konec. Voják si stěžuuje pouze prostřednictvím svého přímého nadřízeného. Pokud toto poruší, není pro něj v armádě místo. V armádě není místo pro rozum.
To všechno jsou axiomata, která každý u armády zná a ví to předem. Je to kruté, ale pokud se jedinec vzepře této mašinerii, kariéra končí. V Přerově, v Dijonu, v Miramare, ve West Pointu (o Lugovoj ani nemluvě). |
|