No, zkusím jinak - nejde mi právě o velké letiště, kde skoro každá křižovatka a každá příčka má své pojmenování - takže se dá pilotovi celkem přesně říct, kam má rolovat - a on může celkem přesně říct, kde to zrovna zapíchnul.
Co se týče startu z půlky dráhy- nic proti tomu, když na to to éro má a TODA stačí.
Ale na malých letištích (neřízených), kde je jen jedna krátká dráha (třeba 700-1000 m) a jedna pojížděčka v trávě kousek vedle dráhy, tam obvykle bývá "vyčkávací stanoviště" pro dráhu vždycky na jejím konci někde "u praporků" Bývá zvykem, že všechna letadla pak jedou na konec dráhy - tam se otočí čumákem k dráze - dělají checklist a pak hlásí "OK-XYZ na vyčkávacím dráhy AB, vstup na dráhu a vzlet". Když je větší provoz, ta malá letadla tam stojí frontu jako bulíky na velkém letišti. Až potud je vše jasné.
Když se ale některý pilot rozhodne, že nehce (nepotřebuje) rolovat až na (druhý) konec letiště a že mu stačí odstartovat z půlky dráhy, tam se postaví čumákem k dráze - dělá chcklist - a pak zahlásí kde je a co hodlá udělat. Stává se pravidlem, že ten pilot hlásí úplně stejně "OK-XYZ na vyčkávacím dráhy AB.." - přitom ale stojí kdoví kde. Afis, když má na startu - tedy na skutečném vyčkávacím několik jiných letadel pak musí pracně zkoumat, kdo se to vlastně odkud hlásí a co s tím dál.
Pokud letadlo nestojí na deklarovaném vyčkávacím stanovišti (a v letištních řádech to je vyznačeno celkem jednoznačně) - a chce vstoupit na dráhu někde mimo - co by měl hlásit?
|
|