FlightSim.CZ   Reklama  
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je pondělí 1. 12. 2025, svátek má Iva Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
Rychlosti:max M min V Jeden příspěvek | Celý strom
Rychlosti:max M min V   7. 1. 2010 / 10:32
kuma   
Myslím, že nejsnazší je si uvědomit, jaké rychlosti vlatně používáme. Tak jak píše SONP, ale trochu sysstematčtěji:

GS - ground speed - rychlost vůči zemi. Ukazuje ji gps nebo jiný sofistikovabný navigační systém, který ji dovede vypočítat pomocí dalších veličin. Při stejné "rychlosti" (viz dále) letadla v luftě může být GS velmi různá, například v Roudnici jeden Polikarpov při dostatečném protivětru sice spoplehlivě letěl, ale vůči letišti couval (!!) GS tedy byla záporná (!!)

TAS - true air speed - pravá vzdušná rychlost, tedy rychlost, jakou se pohybuje letadlo vůči okolní vzdušné mase. Důležitá pro samotnou podstatu letu, některá letadla mají ukazatel TAS (např. ATR nebo Airbusy ve sdruženém přístroji) - zjišťuje se výpočtem z měřených rychlostí (viz dále: IAS, polohová chyba, výška-tlak, teplota)

IAS - indicated air speed - indikovaná rychlost - to je to, co vlastně ukazuje rychloměr. To ve skutečnosti je rychlost umělá, vycházející jednak z údajů snímačů rychlosti (pitotova hubice, Venturiho trubice ), opravených o polohovou chybu (danou polohou toho snímače na letadle). Některé rychloměry mají otáčecí stupnici, na které se dá nastavit teplota a výška letu - tato hrubá korekce pak čtení přiblíží hodnotě TAS. V zásadě ale platí, že u různých typů letadel, které letí ve stejném místě stejnou TAS může být (a bývá) IAS jiná (každé éro má jinou konfiguraci snímačů, jiné opravy)

M - Mach Number - Machovo číslo - je relativní číslo, získané porovnáním aktuální vzdušné rychlosti s rychlostí zbuku, platnou pro dané podmínky (tklak vzduchu - tedy i výška - a teplota).

V pomalých rychlostech a mlaých výškách stačí používat pouze IAS. Ze zalétávání typu se ví, při jaké IAS dojde k pádu, při jaké IAS se má rotovat, při jaké IAS se smí vytahnout klapky a podobně. V běžných sportovních rychlostech se tedy můžeme na TAS a M vykašlat.

Čím víc je letadlo výše nebo letí rychleji, tím víc je potřeba uvažovat o TAS - a v rychlostech blížících se rychlosti zvuku - a ve vyšších výškách - se pak už na IAS/TAS spoléhat nedá (přidávají se další aerodynamické jevy - viz kdysi podrobné a moc pěkné vystvětlení našich profi koolegů tady na fóru) a tam pak se létá podle Machova čísla.

Je to samozřejmě trochu sožitější a jsou i další rychlosti, ale tohle je, myslím, grunt, který by měl znát každý simpták, než nahodí motor.

No a když se na svůj dotasz podíváš přes tohle vysvětlení - stačí? Pokud ne, upřesni, co jsi vlastně měl na muessli !
 7x    Seznam příspěvků  
Czech Virtual Air Rescue Service
MZAK
L39.CZ
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2025 FlightSim.CZ