V případě B757 je to pak malinko komplikovanější. Za normálních okolností levý a center autopilot používá výšku z levého Air Data Computeru (buď zprostředovaně přes FMC ve VNAV, nebo přímo přes AFDS v ostatních režimech jako FLCH), který živí levý výškoměr a pravý autopilot z pravého, který živí pravý výškoměr.
V našich SOPs lítáme vždy na center AP (z důvodu okamžité zálohy při výpadku některého ze subsytémů), takže primární je levý výškoměr. Pokud bychom použili levý autopilot, je stále primární levý výškoměr. V případě použití pravého autopilota je ale primární pravý ADC a tím pádem pravý výškoměr.
V případě závady na levém nebo pravém ADC je možné přepnout na ten druhý a v takovém případě pak živí FMC, AFDS i daný výškoměr ten opačný ADS. V takovém případě pak pochopitelně chybí porovnání - oba výškoměry, FMC i jakýkoliv autopilot používá hodnoty z jednoho a téhož ADC. Je alespoň stále zajištěno, že příslušné výškoměry mají vliv na příslušné autopiloty - i když defacto oba ukazují totéž.
Drobnou komplikaci do toho přináší FMC ve VNAV režimu, které je rovněž možno v případě problémů přepínat - standardně levá FMC ovládá levého a center autopilota a pravá FMC pravého. V případě závady FMC je možné opět přepnout na tu druhou. Tím pádem když např. kapitán přepne FMC na pravou, dochází pak k tomu, že levého a center autopilota v režimu VNAV řídí pravá FMC, kterou standardně živí pravé ADC a tím pádem pravý výškoměr. V ostatních režimech mimo VNAV ale zůstává vše při starém - levého a center autopilota bez FMC řídí přímé AFDS, který bere data z příslušného ADC - pokud není přepnuté, tak levého.
A aby to bylo ještě složitější - dřívější varianty 757, používající starou Basic 200K FMC mají ve VNAV režimu jako hlavní levý ADC a tím pádem výškoměr fixovaný napevno, bez ohledu na to, který autopilot je aktivní.
Vypadá to jako pěkná motanice, ale v praxi je to všechno ve standardním režimu celkem jednoznačné a díky té možnosti přepínání to poskytuje dostatečnou flexibilitu pro různé situace. Problémy nastávají, pokud některý z těch systémů nefunguje, nebo je potřeba izolovat nefunkční ADC (třebas proto, že je problém se senzory a výškoměr, rychloměr apod. tak poskytuje nesmysly, které by ovlivnily let autopilota). Je pak potřeba si pak pořádně uvědomit, co je vlastně primární informace a které systémy ji v jakém režimu využívají...Také proto tu máme QRH, kde je vždy vysvětleno v jaké situaci co kam přepnout, co pak funguje a nefunguje, odkud to bere data a na co si dát pozor.
Jinak mimochodem všechny tyhle přepínací vymoženosti jsou dány několika předchozími nehodami B757, které běžely i v sériích Air Crash Investigation. Je teď trošku snažší dívat se na to s odstupem za využití možností, které oni tehdy neměli. Jak už to bývá, nehody slouží jako inspirace do budoucna. |
|