Vrátit do minulosti to nejde, tragéd tady v jednom příspěvku nastínil důvod, a tím je deregulace letecké dopravy (USA konec 70. tých let, Evropa tuším 1992). Ta všechno obrátila. Ztížila život vlajkovým dopravcům a firmám, žijícím do té doby na exkluzivitě hájené státy (krásně to bylo vidět na rozdělení trhu v USA, na oblastech, které mohly létat PanAm, TWA, American apod.), a umožnila vznik dravejším firmám, stavícím svůj provoz na reálnější poptávce. Přineslo to i pokles úrovně letecké dopravy, z něčeho výjimečného, na co se lidi svátečně oblékali a v čem se chovali slušně, na masový druh přepravy, kde se z létání stal pouhý okřídlený meziměstský autobus. ALE - přineslo to nebývalý rozvoj létání, ohromně to snížilo ceny, umožnilo to nám, obyčejným hurvínkům cestovat letadlem, aniž by nás to nějak výrazně zatěžovalo, přineslo to spoustu pracovních míst...
Takže tyhle dvě věci nelze od sebe oddělovat. Nelze žehrat na to, že to jde do háje, že už to není co bývalo, a zároveň v tichosti létat a diskutovat o věcech, jako kam a s kým a za kolik se dostaneme, neboť to by většině z nás bylo bez deregulace zapovězeno (nespojovat s levnou a státem mohutně dotovanou vnitrostátní leteckou dopravou 60.- a 70.tých let)
Protože ani ten proces deregulace a její následky nebyl tak rychlý, tak to, čeho jsme svědky u bývalých "vlajkových" dopravců malých států, je jen závěr procesu transformace, který nezvládly. Posledním hřištěm pro tyhle dopravce, které se však zmenšuje a další rozvoj je komplikovaný, je doprava do stále ještě regulovaných destinací, jež jsou doposud stavěny na bilaterálních dohodách mezi zúčastněnými státy (hlavně do zemí bývalého SSSR). To je třeba mimochodem důvod, proč ani žádný low-cost, ani charterovka, nemají s výjimkou fotbalových charterů a letů ACMI žádný provoz do těchto zemí. |
|