Tipuju, opět laicky, že při tvorbě ceny letenky se počítá nikoliv se 100% obsazení, ale menším. Možná 2/3? 3/4? Nevím, ale dejme tomu u 737-500 (pro max 131 PAX) 90 lidí, ať nežeru. Cena letenky, jednosměrné, na dvouhodinovém úseku, u firem, které stojí ekonomicky pevně na nohou, bývá 3-4000. Jenže to je včetně tax a poplatků. Kolik může jít firmě samotné do kapsy? 2500? To by dostala 225 000Kč. Proti přímým nákladům 240 000. A jsme tedy na červené nule.
Takže o žádném půlmilionovém zisku nemůže být řeč. A pokud by bylo letadlo plné, dostanem se bratru na příjem 330 000Kč za jeden úsek, tak kolik může být z té linky vývar? 90 tisíc? A to jsem do svých úvah nezapočítal žádnou režii a tak. Skutečně si myslím, že pokud na modelové dvouhodinové lince stojí letenka vč. poplatků 3500Kč, je to pro leteckého dopravce šull-null s mírným ziskem při plném letadle.
Ale to jsme se bavili o štíhlé firmě. Pokud se jedná o firmu s OTP (okrasný tukový prstenec), takovým, jako nosím já, a tudíž její náklady a režie jsou větší, je její "zdravá" cena na stejné lince někde výš. Naprosto reálně si dovedu představit, že firma jako ČSA na linkách do Anglie, má-li mít konkurenceschopné ceny, vydělat může jen těžko. Třeba i proto, že její pětistovky jsou jen pro 108 lidí.
Podotýkám, že ekonomické vzdělání nemám, dívám se na to pohledem tuctového člověka z leteckého provozu a nedělám si nároky na to, že co píšu, tak opravdu je. Střílím od boku. |
|