„Finále na dráhu 25“
Opravdu si myslím, že jde jen o vypuštění slůvka "dráhu" a nikoliv označení dané dráhy. Zejména na letištích s vícero dráhami nebo různě kombinovaným provozem by to mělo být pravidlem, o IFR ani nemluvě.
„300 metrů nad zemí“
Jsou země a letiště, kde se dělá jiné než nám doma známé klasické připojení do okruhu po tečně k zatáčce. Třebas tady v UK je hodně typický overhead join, který se letí ve větší než okruhové výšce a zařazení se dělá buď přeletem kolmo do downwindu na "dead side" nebo zařazením do některé části okruhu a až teprve poté se klesá na okruhovou výšku. Stejně tak vrtulníkový a klasický provoz mívají většinou jiné okruhy a výšky. Čili zařazení s hlášením o výšce má rozhodně v takových případech význam.
„…dávejte!“
V prvé řadě Deer Valley je prostor třídy D, čili je tam normální věžka. Notabene v USA mají i malá VFR letiště radar, kterým si řeší i provoz na okruhu...bývá totiž celkem obvyklé, že na okruhu je klidně i 10 letadel. Pokud jde o to povolování přistání - pokud je éro na krátkém finále, v USA už bude mít povolení k přistání dávno udělené, typicky na downwindu. Stejně jako několik jeho kolegů na okruhu. A vykecávat se není vůbec potřeba, stačí říct úmysl a řídícímu je jasno i bez letového plánku - touch and go, full stop, low pass, overfly, ... "Deer Valley, Warrior N4499S, at the interstate with aplha 29.92 for touch and go". "Warrior N4499S, Dear Valley, join left downwind, traffic is Cessna turning base and two warriors on downwind, you're number four, cleared to land rwy 25L". Podotýkám, že na takových letištích se nejedná pouze o GA traffic, notabene i ten bývá dost často mix rychlých i pomalých propů, jetů a vrtulníků. Za podobných okolností se tam vejde i sem tam bulík, nebo IFR provoz.
Chápu, že u AFISáka nejde podobnou úroveň očekávat a tam má úvodní ohlášení bez vysypání parametrů určitě svoje místo. |
|