Hodně záleží na tom, odkud na tu airshow mašina přiletí. Pokud se jedná třeba o slovenský MiG-29 a vystoupení např. v Pardubicích, tak většinou dělá ukázku "z chodu" - tedy odstartuje na Sliači, letí 300 km do Pardubek, udělá 15ti minutovou ukázku a letí zas 300 km domů a sedá na výpary bez petráku. Logicky tedy moc zapínat forsáž nemůže a navíc je schopen odtočit krásnou akrobačku včetně vertikál na maximál. Forsáž je určitě velmi efektní, ale pokud musí šetřit palivem, tak ji moc zapínat nemůže. Gripen předpokládám to samé.
Přistání na letišti ukázky, plnění, vzlet a ukázka na "plný koule na forsáži" neuvěřitelně prodražuje ukázku (musí přijet technik, speciální technika na plnění, po přistání poletová a následně předletová kontrola technikem atd) a jelikož se všude šetří, tak tudy cesta nevede. Pořadatelé tedy radši kývnou na kompromis alespoň krátké ukázky místo žádné. Armáda u nás i na Slovensku za tyto ukázky peníze nebere a ani snad nemůže, program se schvaluje na nejvyšších místech rok dopředu a může se stát, že dojdou prachy a některé ukázky na leteckých dnech se zruší.
Otázka délky plamene u forsáže je otázka spíš na specialisty motoráře, ne na mně Já jen vím že MiG-23MF měl na malou forsáž v plameni šest proužků a na plnou devět Jak je při tom namáhán motor či zda se počítá rezurz motoru i vzhledem na počet minut resp. hodin chodu na forsáži taky netuším, možná by dokázal odpovědět Anatolij, ale už jsem ho tu dlouho nečetl, resp. je tu pár techniků z migů, třeba odpoví.
Omezení na rychlost při ukázkách je snad jen limitováno na podzvuk, jinak ne, až potom při odletu se musí ctít pravidla CTR atd. Viz před pár roky nejmenovaný slovenský pilot s MiG-29 na leteckém dnu v Piešťanoch předvedl nádhernou "žehličku" při odletu domů, průlet nad dráhou tak v deseti metrech tipuju na rychlosti okolo 1100kmh, pak tři stoupavé výkruty a nasadil domů. Na rádiu se ozvalo z věže jen: "... upozorňujem na maximálnu rýchlost v CTR 250 uzlov...." Načež pilot zahlásil: "Ajajajajaj, brzdím čo možem!!!"
Průlet viz video je určitě efektní, ale jsou potřeba i správné okolnosti, hlavně patřičná vlhkost zvuku. Viditelný efekt machového kužele se začíná projevovat na letadle někde okolo M=0,96 - 0,98, udržet se v tomto režimu a správně to načasovat je velmi náročné a z mnoha důvodů nebezpečné, byť strejdové Bořiči mýtů na Discovery ve spolupráci s tuším Blue Angels ukázali, že okna nepraskají a budovy se při nízkém průletu nadzvukem v malé výšce nehroutí (i když nakonec k poškození došlo), ale v každém případě i tam to bylo velmi nepříjemné a určitě by soudruzi z protileteckého úřadu nebyli takovým průletem nadšení a spousta diváků taky ne. Kdo chce gůglit ať zkusí pohledat "Kritický úhel rázové vlny" (netuším ale či to něco najde). Kdysi snad bylo omezení při letových ukázkách rychlých mašin na Mmax=0,9, ale nejsem si jistý, displeje jsem nelétal, takže fakt nevím. Hlavně to bylo v dobách MiG-21 a MiG-23, kdy vertikála bez forsáže otočit nešla.
Na víc si nevzpomenu, hlavně to těžko říct, takhle z hlavy....
Peace, brothers! |
|