Čeče,teraz som si spomenul,pri lietani na MiG-21 alebo SU-22 sme pisali po pristatii do zosita technikovi,kolko minut na max a kolko na forsaz. Sam som prekvapeny,ako ma tato tema donutila premyslat a spomenut si na taku prkotinu.
Ovsem este k otazke lietania na ukazkach alebo prehliadkach.Kazdy pilot ma pripraveny urcity program,ako by co najlepsie predstavil masinku a jej najlepsie vlastnosti.To znamena,ze nebude to hulakat nejakymi vysokymi rychlostami nad divakmi,bo maju z toho prd zazitok,iba ak jeden zaverecny prelet.Ale hlavne sa snazia ukazat manevrovanie a to je najvyhodnejsie pri tych rychlostiach do 450 km/h a vtedy je tam dobre prilozit aj forsaz,ale aj poriadne ju utiahnut.Nad tuto rychlost uz sa masina rychlo rozbieha a v zatackach ma zbytocne velke pretazenia a pilot bradu na kolenach. Samozrejme sa jedna o moderne typy masin so silnymi motormi,kde je prebytok vykonu a pri malych rychlostiach sa daju vyvadzat aj pekne kusky.
Napriklad MiG-21 na ukazkach toho moc nepredviedol,lebo manevrove schopnosti boli hodne obmedzene, nebol konstruovany na male rychlosti a velke uhly nabehu,ktore su najvacsimi prednostami pri vzdusnom boji a efektne pri vystupeniach.Ale na druhej strane bola jeho pritomnost na prehliadkach , jeho prelet ,ozdobou pre svoju elegantnost a nesmrtelnost/teda neplati pre čs.letectvo,bo u nas sme ich uz stihli pochovat./
Este co sa tyka nadzvukovej rychlosti,da sa pohodlne prekonat aj na bezforsaznom rezime,ale v malych vyskach to bolo vyrazne zakazane.Povolena minimalna vyska aj dnes u nas je nad 10 km.Aj tak je to dobra pecka na zemi . Nehovorim o tom , ako sa to rozmazava v mediach,ked raz za mesiac "chlapci"zo Sliaca trenuju stratosferu. Kedysi ,ked to stalo este za hovno s prepacenim sa to lietalo kazdy den a neviem o nejakych extremnych ohlasoch. |
|