Sonický třesk vzniká (velmi primitivně řečeno) tím, že se na sebe nahrnou brázdy stlačeného vzduchu, které rozráží letící těleso, přičemž ty brázdy (jako vlna na vodě) samozřejme němohou postupovat rychleji, než rychlost vzduchu (ale to těleso jo) - takže se kupí jedna na druhou a jejich (akustický) tlak se sčítá. Takže když tato brázda nahuštěného vzduchu projde kolem tvého ucha, uslyšíš "supesonic bang".
Pokud letadlo letí skutečně nadzvukově, tak do okamžitu přžechodu této "brázdy" (můžeš si to taky představit jako tsunami, která udeří do pobřeží) neslyšíš nic - všechny zvuky z letadlas jsou až za ním. Po průletu letadla slyšíš (pokud po tom bangu vůbec něco ještě slyšíš) uplně normální zvuky odlétajícího letadla.
Pokud letadlo letí nadzvukově, je "supersonic bang" slyšitelný všude tam, kudy to rozhraní "nahuštěného zvuku" prochází - tak jako po zemi letí stín mraků - rozhraní mezi světlem a stínem, tak stejně letí hranice mezi žádným zvukem a zvukem letadla - a právě to rozhraní dělá ten "beng". Takže pokud letadlo pletí nadzvukově ve velkých kruzích a nad hlavou ti přeletí třikrát, uslyšíš ten "bang" třikrát.
Samozřejmě jako vlny na vodě a kdekoliv jinde i zvukové vlny velmi slábnou se vzdáleností (matematicky se čtvercem vzdálenosti). Takže "beng!" uslyšíš v blízkosti letadla, ale daleko už ne. Dá se říci, že ze vzdálenosti cca 10 km je "bang" snesitelný, ze vzdálenosti 30 km už jen málo slyšitelný - a rozhodně z Blavy do Prahy absolutně nijaký.
Snad jsem to napsal aspoň trochu pochopitelně, s obrázky by to bylo srozumitelnější, ale vdie ase tady zatím postnout nedaj...
|
|