V tomhle ti budu trochu oponovat, ve 25ti při náletu 2500h můžeš už bejt docela dobrej kapitán. Já osobně naopak prosazuju názor, že F/O rostou jen do určité míry a pak dojde k určitému lokálnímu vrcholu, kdy je vhodné, aby šli vlevo, pokud na to mají. A to je zrovna těch 2500-3000h s tím, že věk nad 25 je OK. Další sezení vpravo už je jen "mlácení prázdné slámy". Proč? Všechno, co zažiješ z pravé sedačky, si prožiješ pouhou desetinou proti tomu, jako když to prožiješ zleva. Stejně v dnešní době většinu průšvihů, když už k nim dojde, zažiješ jen jednou v životě a musíš se s tím nějak poprat, a pokud jseš dobře připravenej a umíš používat mozek, tak to zvládneš. Pokud někdo sedí vpravo dýl, nejen, že mu to už tolik nedá, ale dokonce může dojít následkem demotivace k urcitému poklesu výkonů. Viděl jsem to několikrát. Pochopitelně tam, kde je rozvoj zamrzlý a přesun na kapitánskou sedačku nepřijde dřív, než za deset-patnáct let, se nic nedá dělat, je však sebeklam si myslet, že to z tebe udělá lepšího kapitána.
Před lety (radši ani nebudu říkat, kolik mi bylo a jakej jsem měl nálet), když jsem šel dělat kapitána, nota bene na typu, kterej jsem předtím nelétal, jsem samozřejmě měl spoustu otázek a pochybností. Šel jsem si tehdy sednout na oběd se svým kamarádem a vzorem již z dob elementárky, který tehdy na ATR byl instruktor, že z něj budu tahat moudra, co a jak kdy dělat, a on mi svým hlubokým hlasem vycházejícím z útrob jeho objemného břicha řekl jednu věc, kterou jsem v ten moment příliš nepochopil, ale pak mi to secvaklo a teď to při výcviku začínajícím kapitánům říkám taky - "když se setkáš s něčím novým, s čím jses ještě nesetkal, zamysli se nad tím hlavou a nemǔžeš to vymyslet blbě". 100% pravda. Tam, kde jsou jasně dané postupy, není co řešit. Tam, kde to chce něco víc, je to jen o tom chladně a s nadhledem a s použitím znalostí najít jedno ze správných řešení. Nemusí být nutně to absolutně nejlepší, musí být ale stále dobré ale co hlavně - nesmí to být žádné z těch špatných. Hlavně žádnej zmatek ve snaze zachovat se 100%, pak dojde k tomu, že člověk přes psa neuvidí tramvaj. A funguje to spolehlivě, a můžeš mít klidně těch 25 let a 2500h, ostatně dopravní létání není žádná "rocket science" a není lepšího line captaina, než naprosto průměrného jedince se stabilními a spolehlivými výkony |
|