Michale, nečti tolik ty idiotský Aeronoviny A neházej všechny do jednoho pytle...
Nakolik se lítá v teplejch záleží jakej typ lítáš, jaký tratě, u které aerolinky, s jakým systémem výcviku, s jakýma lidma a taky dost podstatně na tom, jakou máš svou osobní disciplínu a sebezapření být línej.
Najdeš piloty na proudových rourách, kteří mají sotva 5 minut manual handling za měsíc, stejně jako nadšence, co mají měsíčně řádově hodiny (tím nemyslím vzletu rovně před sebe nebo přiblížení na ILS s Flight Directorem). Někdo nemá ani jinou možnost, na 777 nebo 380 u Aerolinky co lítá na huby si moc manual handlingu neužiješ. Jinej tu možnost má, ale nevyužívá ji. Pohodlnost, únava, "předpis", strach z nedostatku praxe, ...Najdeš aerolinky kde se ročně přezkušuje jenom z úřadem předepsaných nezbytností a razítkuje se s oběma očima zavřenýma, ale taky aerolinky, kde se na manual handling skills tvrdě maká.
Asie, hlavně ta jihovýchodní, je obecně problém - kulturně především...a Korea je v tomhle pořád tragická. Ale obrovský rozmach přináší obrovské problémy i v dostupnosti kvalitních zkušených pilotů...o co víc je v mnoha zemích potřebují, o to víc je odmítají přijmout a házejí jim klacky pod nohy. Taková je realita a standardy se celosvětově liší zcela zásadně a dramaticky.
VFR se nelítá, protože to většinou neumožňuje AOC. Ve VMC a vizuálně se lítá, někde víc, někde míň, ale lítá.
Kolik toho kdo nadrbe na C172, plachtobrusu nebo třeba Eurofighteru je téměř naprosto irelevantní, jak ve výcviku, tak potom v praxi. Troufám si tvrdit, že při nedostatku disciplíny a pochopení rozdílů je to dokonce ku škodě věci. Když chceš umět manuálně řídit dopravní letadlo, musíš se to naučit na dopravním letadle. Tečka. Zkratky neexistují.
Hodně fandím Airbusu s A350. Postavili se k tomu čelem. Vzali systém výcviku a přezkušování za pačesy, byrokratům v EASA a ICAO navzdory a chystají generační a naprosto revoluční změny v přístupu. Nejen v tom, že už type rating bude mít znaky ATQP výcviku a přezkušování, které narůstá na popularitě u Safety-minded aerolinek, ale hlavně v tom, že manual handling skills budou ve výcviku hrát velmi podstatnou roli. Tleskám a klaním se. Kéž by SMS, speciálně ADM a ATQP, byly licenční povinnost všude na světě! |
|