Zjednodušený pohled diletanta. Profíci ať mi prominou:
--------------------------------------------------------------------
Proč?
Protože je to dost na čas a soustředění náročná práce, náchylná na chybu.
Je snazší a bezpečnější v klidu před startem naklikat do FMC celý plánek - a krom toho si podle toho ještě projít celou traťovou proceduru. To simptáci nedělají, ale piloti v reálu ano, nejen vojenští, kteří si totéž kromě zápisu na nákoleník museli (musejí?) celé pamatovat nazpaměť (a i ti strojníci si to kupodivu docela pamatují nazpaměť).
Dále - během letu na to není čas.
I když se nezúčastněnému pozorovateli zdá, že piloti za nerušeného letu sedí s nohama na opěrkách a klábosí o dovolené, je takový civilní rozhovor rozkouskován na několikamálominutové zlomky (někdy jen 30 sekund) trvale přerušovaný nějakými informacemi, na které piloti reagují. Komunikující pilot má při tom neustále ucho jak kornout, aby v tom bordelu, který v éteru bývá, nepřeslechl svou volací značku od ATC a podobně. To už není čas opisovat plánek do FMC, trvale se ale kontroluje, co je kde a zda se letí tudy, kudy je povoleno.
Pokud dá ATC zkratku, direct a podobně, pak se samozřejmě bod na FMC překlofe (vymaže, změní) a zkontroluje se (oba piloti), zda se to udělalo správně. To je ale jen pár sekund a počítá se s tím, že ostatní už v té FMC je. Nedovedu si představit., že by piloti odstartovali třeba jen s naprogramovaným SIDem s tím, že nad Hermsdorfem doklofou zbytek!
|
|