No, ona už tehdy fungovala radionavigace (radiogoniometrie), dále astronavigace a k tomu srovnávací navigace. Seděl tam navigátor "na plný úvazek", k ruce měl radiooperatéra, driftmeter, sextant a letělo se 250km/h. Nechci je v žádném případě shazovat či ponižovat, ale proto jich sedělo v tom letadle tolik a každý měl svoji činnost. Takže je snadnější pro pilota věnovat se jen řízení a nestarat se o navigaci.
Ten navigátor, než šel na operační let, měl za sebou několikaměsíční výcvik a musel svoje řemeslo ovládat dokonale. Ano, dnes je jen hrstka takových, co by si takhle poradili, ale od toho je pokrok, aby vše ulehčoval a zlepšoval...
Když to tak vezmeš, tak před nedávnem (dvacet let zpět) si nikdo nedovedl představit letět na přelet bez mapy, dnes si nikdo nedovede představit letět bez GPS. |
|