FlightSim.CZ   Reklama  
CVARS - zrychlí vám tep...
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je pondělí 13. 5. 2024, svátek má Servác Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
letecka navigace Jeden příspěvek | Celý strom
Re: Re: letecka navigace   28. 8. 2003 / 09:35PavelS
To je na seriál.
Víceméně to byla radionavigace, t.j. vedení letadla podle radiového signálu - ne radarem. Pro krátký dosah to byly NDB ( stejné jako dnes ), resp. středovlnné radiové stanice a různé druhy toho, co dnes nazýváme ILS/VOR pro přiblížení a vedení po trati ( to již opravdu existovalo ).
Pro navigaci má radar omezený význam a jeho využití je spíše v tom, že sníží rozstupy mezi letadly a tím "zahustí" provoz. Bez radaru se lítá tak, že se ohlašuješ nad majáky a řídící si "to odškrtává".

Pro transatlantické a dlouhé tratě existoval systém LORAN ( a další, které teď nevím ), což je dlouhovlnná navigace fungující "po celém světě". Něco jako GPS na dlouhých vlnách do frekvence 100kHz. Vtip je v tom, že stačí pár majáků pro celý svět. Toto bylo vyvinuto jak němci, tak američany pro bombardování a postupně se to uvolňovalo pro civil. Na palubě pak seděl navigátor, který poslouchal nějaký pískot a z toho vypočítával polohu letadla. Tohle se vyvinulo v sytém OMEGA, který už měřil řádově na kilometry ( přesnost ) a měli ho ještě v osmdesátých letech IL-62 ČSA.

V letectví teď vychází článek o ATC ale někdy v osmdesátým roce tam byl bezvadný seriál o radionavigaci, který všechno ( od NDB po OMEGU a ILS ) špičkově popsal i s obrázky.
 
Gonzo
VWAC
Czech Virtual Air Rescue Service
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2024 FlightSim.CZ