Před nějakou dobou jsem myslel, že tomu rozumím, pak jsem si chtěl něco ujasnit - a skončil jsem tím, že jsem si naštudoval učebnici pro piloty vrtulníků, abych pochopil, že tomu nerozumím. Takže to berte s rezervou, ale - list pochopitelně má v kloubu velkou vůli a je klidně možné, že ub zastaveného rotoru jsou listy jako u toho psa "ucho sem, ucho tam" - a když fouká vítr, ještě plandaj.
Když se ale rotor roztočí - působí na listy obrovská odstředivá síla (to bylo to, čemu jsem nevěřil, ale je to tak). V tu chvíli je rotorový disk placatý (někdy skloněný k podélné ose vrtulníku, ale pokud je kolektiv na nulovém vztlaku a cyklika v neutrálu, tak kolmý k ose rotoru.
Potom v různých režimech a při různých rychlostech ty listy kmitají, v určitém místě jdou výš, v jiném níž, ale v podstatě vždycky všechny stejně. I když o placce nemůže být ani řeči, běhá jeden list ve "stopě" toho předchozího, jakoby místo rotorového disku vznikla "pravidlně zvlněná placka."
Takže to co popisuješ, že by a priori jeden list rotoval výš a druhý (vždycky) níž - to se u skutečného vrtulníku dle mého soudu stát nemůže. |
|