Tak tak.
Můžeme si zkusit zaspekulovat, proč byl/je L-410 tak celosvětově úspěšný a proč MU-2 Marquise proti tomu má pověst mrchy... Já to zkusím:
1. jistě plus je tradice letecké výroby, kontinuita profesí, technologií, šikovných mistrů, kteří znají svůj fortel, učňů, kteří mají co od koho odkoukat a na čem stavět, inženýrů, kteří jako začátečníci mají co odkoukat "z prstů" svých kolegů - aby nemuseli objevováním Ameriky zdržovat své nápady... To byl náskok proti Marquise - a bojím se, že (s ohledem na globální rozvrat českéhio leteckého průmyslu) bohužel i proti Outbacku. Na druhou stranu - jestli někde dneska tohle hledat, pak v Kunovicích.
2. Genialita či chcete-li šťastná ruka konstruktérů. U spousty věcí (letadla a střelné zbravě nevyjímaje) má zadání mnoho řešení - a jen některá jsou "zvlášť povedená" - opravdu geniální. To se nedá určit dopředu - prostě to buď vyjde nebo nevyjde... Já osobně zastávám názor, který kdysi vyslovil Marcel "D´assault" Bloch: "Letadlo musí být krásné, jinak nemůže dobře létat" - vezměte L-13, L-29, L-39, DC-3, Spitfire, Mirage, MiG-29, Rafale... na druhou stranu MB-200, S-199, F-117 atd. atd...
EV-55 je elegantní - to jistě - ale je to ta správná "lítací elegance"? Trochu mi připomíná Diamond TwinStarr (jestli to píšu správně - čtyřímístnou dvoumotorovou sestřičku katany), tedy úzké křídlo, chudá mechanizace, krátký trup, jehož boční plochu nahrazuje velká kýlovka... Vyjde to? nebo to v letu bude taky taková mrcha citlivá a náročnána pilotáž? Při pohledu shra mi to, nic ve zlém, proporcemi připomíná ultralight. A to turbík rozhodně není... Ale to se teprve uvidí, až to bude létat.
3. "tady a teď" - problém L.270, L-610.... projekt musí přijít ve správné době na správném místě, a nestačí projekt, musí být samozřejmě včas i prototyp - a certifikace.
4. bod č. 3. je důležitější, než bod č. 2. Protože: i "mrchu" lze zkrotit (L-40), pokud je na to čas, peníze a silná vůle (aspoň dvě z těchto tří jsou podmínkou - viz taky L-40 ). Pokud je "státní zákazník", který odebere první kusy - nějak to přežije - a v rámci státní zakázky reklamuje chyby a nectnosti a je "čas, peníze, vůle" - tak se provedou úpravy (motýlkové plochy se změní na klasické, klasické na výškovku do "T", změní se motory, změní se počet listů vrtule, změní se vůbec vrtule, změní se tvar listů, odhluční se kabina, utěsní nádrže, přetěnsí okénka, vyztuží hlavní nosník... atd.atd.).
A spekulace:
- bude Outback lítat jako L-13, L-39, (ty lítaly dobře hned napoprvé), nebo spíš jako L-200 nebo zejména L-40, kdy se udělalo pár úprav a vzniklo báječný éro (i když to byla docela trnitá cesta... ) anebo jako TwinStarr - co sice lítá, ale rozhodně to není školní éro... Věřím, že to bude ta první situace.
- budou na to peníze, kdyby se to éro nepovedlo hned napoprvé? Držím palce, aby jo, ale je to asi nepravděpodobné...
- je "tady a teď" to správné "tady a teď"? - no mohlo by, pokud EV-45 kromě líbivého kabátu nabídne něco jiného, lepšího, než L-410...
Á propos: napsal někde někdo v čem je EV-55 lepší než L-410? Spíš než následník L-410 je to totiž takový "malý konkurent"... Co by tedy pro mne jako zákazníka mělo být zajímavé, abych si koupil EV-55 a ne abych si nechal postavit nového turbíka v poslední - vyzkoušené a osvědčené verzi, se zajištěným servisem i v Grónsku, Guinea Equatoriale, Equadoru, Nachodce a já nevím kde ještě... |
|