Neodpustím si takovou malou poznámku na úvod - nějak jsem si nevšiml, kdy na tomhle fóru došlo ke změně a ta velká banda leteckých nadšenců se změnila na bandu uživatelů letecké dopravy a řidičů letadel ;o) Nevím jestli je to jen tím, že problémy co jsem popsal jsou hlavně problémy dopravního letectví, což je "jen taková doprava", byť okřídlená, nebo je to tím, že ta naše zemička si na leteckou jen tak hraje a přitom nás to tak všechny vlastně vůbec nezajímá? Trochu mně to popravdě překvapilo...všude jinde se tyhle témata živě diskutují, lidi se snaží něco aktivně dělat...a na slavném Péráku vidím jen takový napůl apatický napůl cynický přístup - "však ono bude zase jednou dobře a pokud půjde všechno do kytek, je to holt mocná ruka trhu", nebo "aerolinky jsou prostě jen firmy jako každé jiné a za svoje problémy si můžou samy" Na jednu stranu to chápu. ČR není UK, Německo, Španělsko, Francie, Itálie, Jižní Amerika, Rusko ani USA...létání se u nás bere pořád tak trochu jako luxus, postradatelná součást života, potřebná řekněme jednou dvakrát do roka. Na druhou stranu, to jsme opravdu všichni degradovali na úroveň koupáků, co jedou 15.7. na Kanáry, v ten den potřebují letiště za barákem a pořádný éro a zbytek roku stojí s transparenty v ruce, aby se to stejné letiště zavřelo a letadla táhly někam?
Ono to ale bohužel tak jednoduché není a koneckonců rozkvět General Aviation jde ruku v ruce s tou dopravou, ať se to někomu líbí nebo ne...
Ale jak říkám, jen poznámka na úvod, na nikoho konkrétně nenarážím a věřím, že mně znáte dostatečně, abych se tím někoho dotknul - to jsem neměl rozhodně v úmyslu. Prostě jen takový "ublížený povzdech"
No, vzhůru k těm věcem co tu zazněly:
Soudní spory - Vašku bohužel tohle zrovna prdnutí do vody není a nebude, je to HODNĚ dramatická situace. Nemluví se o ní - napůl proto, že se všichni bojí vyhnat Krakena a napůl proto, že tohle prostě berou všichni jako problém aerolinek a "ty na to mají peněz dost". Nejsem právník (Vojta bude vědět jaká je skutečná situace), ale stav věcí jak ho chápu já je v téhle chvíli asi následující:
Jedna aktivní nazlobená paní si stěžovala na to, že jedna nejmenovaná irská aerolinka ji nedopravila včas na místo a díky tomu utrpěla škodu. Důvodem pro ono zpoždění a následné zrušení letu byla technická závada na letadle, o které údajně dopravce věděl dopředu, stejně jako o faktu, že není schopen ji odstranit včas a dané paní nedal vědět jak se věci ve skutečnosti mají a nenabídl náhradní řešení. Přes mnoho různých tahanic se vše nakonec dostalo k European Court of Justice, který rozhodl v její prospěch. Šel ale bohužel, i přesto, že to nikdo po něm nežádal a nemá na to ani expertní znalosti, ještě dál a zabýval se dalšími variantami a důsledky, které nebyly vůbec předmětem daného sporu. Výsledkem onoho rozhodnutí je, že jednak aerolinky mohou předvídat a tím pádem se přípravit na určité problémy (mezi ně spadá, věř nebo ne, i nepředvídatelná technická závada) a tím pádem v případě zpoždění způsobené oním problémem náleží zákazníkovi kompenzace. Druhak dostal soudce naprosto úžasný nápad, že zrušením letu to vlastně nekončí, ale zpoždění od určité délky je vlastně totéž jako zrušený let. A aby toho nebylo málo, navrhl i velmi zajímavé částky za tyto kompenzace. Problém je v tom jen jeden, ale bohužel VELMI značný - Vojta mně možná opraví, ale rozhodnutí European Court of Justice má dva zásadní důsledky - jednak proti němu není odvolání a druhak se stává do budoucna závazným (defacto zákonem) pro všechny členy EU v těchto kauzách. Zvrátit rozhodnutí je možné jen připravením protizákona schváleného VŠEMI členy EU. A co teď? Volání aerolinek vlády slyšet nechtějí, problém je nezajímá a cesta změny "zákona" tímhle stylem je v tuhle chvíli uzavřená. Jak jinak, že - v době kdy jsou letadla antikristem, který nám ničí matičku zemi a způsobuje hluchotu a jiné zdravotní problémy lidem v okruhu 1000km od letiště. Veřejnost a novináři jsou jaksi pochopitelně proti aerolinkám rovněž. Celá záležitost tak trochu visí ve vzduchu, právníci hledají kličky a berličky a všichni se třesou, kdy to vypukne. Jen tak pro zajímavost - každého se to dotkne trochu jinak...v případě charterů je to o to víc horší, že my lety nerušíme - z pochopitelných důvodů, museli bychom zrušit celou dovolenou. Jakýkoliv problém se řeší jako zpoždění a zákazníky se snažíme všemožně na jejich vysněné místo dostat - samozřejmě jak jinak, než se zpožděním, delším než onen "soudní limit". Všechno by nebylo tak hrozné, kdyby se za předvídatelné problémy považovaly logické věci. Ale technická závada na letadle?!?! Předvídat tohle by znamenalo mít na každé základně a destinaci záložní mašinu. Pochopitelně ironicky se tohle úředníkům navrhlo jako jediné možné řešení pro naplnění litery zákona...a co oni na to? Ano, přesně tohle byste si měli umět zajistit, abyste se vyhnuli pokutě.
Hodně se teď nosí "zákazník náš pán" a kompenzace za všechno možné a nepochybně jak už nastínil Tragéd se tahle záležitost bude brát jako normální - platím si službu, nedostávám "kvalitu jaká je garantována na obale", náleží mi odškodné. Přijde mi to ale absurdní - budou za chvíli platit dodavatelé zboží z internetových obchodů, za to že zboží dorazí o den později než slibují? Nebo hasiči za to, že shořela víc než půlka baráku? Nebo holič za to, že vzadu je to trochu kratší než zákazník chtěl? Podle mně současný vztah zákazníkům vůči aerolinkám přesahuje už poměrně dlouho onu úroveň zdravého rozumu a těchto pár nových nápadů to převádí až na úroveň Kocourkova. Kdybych bral analogii s aerolinkami doslova, dodavatel by zboží musel stejně dodat a ještě zaplatit odškodné ve výši ceny onoho zboží, hasič musel nahradit shořené věci a ještě postavit dům do původního stavu a holič prodloužit na svoje náklady vlasy a znovu je ostříhat...
Celé je to opravdu hodně zlý sen a výsledek značně nejistý.
Zdravotnictví - nechtěl bych tohle téma moc komentovat, pochopitelně mu nerozumím ani povrchně. To jak se k vám chová stát je velmi smutné a až trapné. Taková je prostě situace a bezchybný recept na tohle téma jsem zatím nikde neviděl - není jim ani anglická NHS, ani americký komerční systém po reformách. Na druhou stranu je vaším zaměstnavatelem stát a byť mu to moc nejde, nakonec se o vás vždycky postará. Špatně, s průtahy, nesmyslnými nápady, ale postará. Stejně jako asi nikdy nedojde k tomu, že by tato služba někdy nebyla potřeba. Kdybych to bral ad absurdum stejným způsobem jako mluvíš o letectví - je to váš zaměstnavatel (stát), tak si to s ním řešte - my jako veřejnost vám pod nohy klacky rozhodně házet nebudeme. Samozřejmě to tak nemyslím...
Srovnání s letectvím podle mně ale není na místě, stejně jako srovnání letectví např. s výrobou někde v továrně. Letectví má bohužel smutnou výjimku v tom, že ho jakoby všichni potřebují, ale stejně tak považují za obrovské zlo, které je nutno vymýtit a nebo aspoň pěkně důkladně pokutovat za škody, které působí svému okolí. A zatímco v jiných oborech se při problémech dostává pomoci, v našem případě se při problémech dostává naopak ještě větších sankcí. Ta současná situace s vulkanickým popelem je toho zářným příkladem - doprava stojí, všechny aerolinky ztrácejí naprosto neskutečné peníze. Za všechno se platí, i když letadla stojí na zemi. Lidé jsou mimo domov, jak zákazníci, tak zaměstnanci - a těm se platí rovněž. Jen BA ztrácí každý den 10mil. liber. My cca 2.5mil. To jsou astronomické částky v podnikání, kdy o zisku/ztrátě rozhodují jednotky procent obsazenosti letů a směšné marže ve výši 3-5%, které snadno smázne sebemenší drobnost extra. A myslíte si, že aerolinkám někdo pomůže? Ani náhodou...přesně naopak - všechna další omezení, zdražení, zdanění a povinné změny budou mít zelenou. Tak jako tomu bylo v případě 9/11, plánovaných útoků, prasečí chřipky, ptačí chřipky, tsunami, sněhových kalamit... A to je onen velký problém navíc, který podle mého názoru valná většina jiných druhů služeb a podnikání řešit nemusí. Kdybychom byli banka, železnice, městská hromadná doprava, státní podnik nebo služba, velká továrna...bude to jistě jinak.
Jen na závěr k těm nepředvídatelným nákladům, které se v příštím účetním období stanou normálním položkou. Kéž by to tak fungovalo a ceny letenek mohly odpovídat skutečným nákladům. Jenže tak jednoduché to není - vynalézavost vlád ve zdaňování a pokutování letecké dopravy nezná mezí a ne vždycky se cena letenky tvoří tak, že se poskládají náklady pro daný den letu a podle toho prodá zákazníkovi. Někdy totiž mezi prodejem letenky a vlastním letem uplyne také půl roku a nastavit cenu tak, aby zahrnula všechny možné nárusty pochopitelně nelze. Jde to třeba v případě ceny paliv a měnovým kurzů - v téhle oblasti existují už celkem sofistikované metody, i když ne všemocné. Nelze to ale v případě těch věcí navíc, co si postupně vymýšlejí úředníci na všech frontách.
Letectví je prostě ve velké krizi, mnohem větší než jen finanční. Brát tohle jako problém každé jiné firmy nebo oboru podnikání/služeb prostě podle mně nelze, já to rozhodně nedokážu. Možná se do toho snažím jenom víc proniknout (jak taky jinak, je to moje práce), možná nejsem tak úplně objektivní, ale to jsem prostě já
A tak doufám, že nejsem těmahle výplodama někomu na obtíž ;o) Koneckonců, nikdo to číst nemusí, že. |
|