Mňo...a zase hodinu odpovídám na něco co mi pod rukama smáznou ;o))
Už jsem to napsal, tak posílám:
Nemusíš se omlouvat, na plnou hubu je to rozhodně správný přístup a ve spoustě věcí máš pravdu A neboj se, že by mi chyběl nadhled a pokora...právě naopak. Jen mám v poslední době problém trochu s tím, že se ona pokora dostává tak trochu do úrovně, kdy už ze sebe dělá člověk blbce před těmi, kdo by tu pokoru měli prokázat v první řadě.
Na druhou stranu se přiznám (a teď to nemyslím nijak zle), že mě překvapuje, že se na to při tom všem cestování po světě a zkušenostech díváš pořád trošku takovým tím "českým koupáckým pohledem". Když bych to udělal taky - ano, máš pravdu. V podmínkách ČR nebo střední Evropy je letecká doprava opravdu úplná zbytečnost. Kam potřebuješ se dostaneš vlakem nebo autem/autobusem, dost možná dokonce i rychleji, levněji a pohodlněji. Když pomineme LZS, businessmany, kteří si holt budou dělat obchod přes internetové konferenční hovory a lidi kteří si odmyslí dovolenou dál než je Jugoška, tak příliš důvodů opravdu pro jakékoliv letectví nenajdeme.
Jenže to je ČR, kde lidi nejsou zvyklí cestovat, dojíždět za prací, pravidelně se stěhovat, nebo třeba i na pár let či co já vím zbytek života odjet na druhý konec zeměkoule. Všichni jsme pěkně doma, všechno máme pod nosem, spokojeně si užíváme výhodné pozice uprostřed Evropy a kafráme, když to máme do práce dýl než hodinu. Tak to ale není všude a letecká doprava není jen ta dovolenková - na spoustě míst (a tím nemyslím Himaláje a Antarktidu) i přes nadstandardní vlakovou či lodní dopravu je prostě letadlo jediný dopravní prostředek, nebo jediný, kterým se člověk na dané místo dostane v rozumném čase a za rozumný peníz. Ono je asi snadný říct - před sto lety se taky nelítalo a všichni byli spokojení. To je sice pravda, ale ta doba už je 100 let pryč a lidi nejsou jenom pohodlnější, ale taky se z mnoha důvodů stávají na tomhle (a mnoha jiných) novém výdobytku existenčně závislí. To bychom taky mohli říct, že lidi dřív neměli oheň a taky si žili v pohodě, tak bychom měli přestat pálit fosilní paliva...
Svět který jsem měl možnost poznat já (je mi taky jen 33, i když s tím letectvím toho bohužel mám za sebou mnohem méně) se ale od toho našeho domáckého dost podstatně liší. Lidé musí za prací dojíždět ne stovky, ale tisíce kilometrů. Spousta z nich žije na místech, kde alternativa k letecké dopravě buď neexistuje, nebo je nepoužitelná pro cokoliv jiného než turistická vyjížďka po krajině. Hodně z nich má rodiny, které žijí na jiných kontinentech nebo na druhém konci světa a "vidět" se jen na Skype pořád nejde. O současném globálním obchodě ani nemluvě.
Ano, lidi si za to, že se takhle stali závislými můžou sami. Do jisté míry máš pravdu, že si za svoje problémy může i sama letecká doprava - ale v tomhle souhlasím jen částečně. Většinu z těch problémů nemají na svědomí lidé, kteří v tomhle oboru působí dnes, stejně tak jako aerolinky jsou úplně jiné společnosti než dřív. A problém toho co píšeš je v tom, že v té současné sopečné situaci to právě bude ještě horší. Protože jediné nad čím se úředníci zamyslí je jak letectví přiškrtit ještě víc, než že by snažili nějaký z těch skutečných problémů řešit.
Víš já taky tak nějak beru, že tohle povolání je pořád tak trochu spíš zábava než práce. Občas člověk po pěkném dni někde směrem na jihovýchod slyší od kapitánů "better than work for a living, isn't it?". Jen to fajn, s tím souhlasím. Jsem taky fanda do letectví se vším všudy a i když třebas tomu velkému přikládám větší váhu než ty (to asi přejde, zatím jsem ale pln zobáckého nadšení , hlavní důvod proč ho dělám je mít možnost cestovat a jak říkáš živit to letectví malé. Jenže to je pohled nás lidí, kteří to dělají protože je to baví, protože dělat to naplno a pořádně je prostě samozřejmost a profesionální čest. Ale ruku na srdce, při vší pokoře...jako práce to ale zase tak úplná legrace a pohoda není. Možná při CAVOK dni kamsi k moři, kterých může být třebas i valná většina. Už ale ne v sobotu brzo ráno do mlhou zakrytého Innsbrucku, nebo 10 tvrdě nočních hodin několik dní po sobě někam do hor v Turecku, nebo při neustále opakovaných šichtách na maximu legálních hodin v plné letní sezóně. A nebo třeba v těchto dnech, kdy spousta lidí od rodin trčí někde v izolaci a nemají se jak dostat domů.
Předpokládám, že jsi si něco četl o vyřetřování nehody v Buffalu, kdy konečně někdo na plnou hubu osvětlil jak to vlastně chodí v letectví v USA a jak naprosto šokujícím způsobem "pohodová" to je vlastně práce pro zdejší posádky. A byť mi přijde naprosto úchylné s čím nedávno vyrukovaly letušky BA (a že realita je oproti tomu co píší noviny ještě mnohem horší), existují jiné problémy se kterými se letectví potýká a právě proto abychom nedopadli jako commuter pilots v USA jsem napsal co jsem napsal a nesouhlasím s tím jaký je současný stav věcí a hrozící budoucnost.
Ta drobná událost s nazlobenou sopkou kdesi v Atlantiku tohle všechno tak trochu eskalovala. Protože ty sice píšeš - OK, když to potrvá rok, možná přijdu o práci, skloním hlavu, zakonzervuju Trenéry, řeknu si jak jsem se měl vlastně moc dobře a půjdu dělat něco jiného. Jasně, sám bych to udělal naprosto stejně - pokud bych neměl jinou možnost. Problém je ale v tom, že podobná situace nemusí nastat po roce, ale taky třebas po dvou týdnech. Nevím jaké má finanční rezervy Travel, ale pro většinu jiných aerolinek může být už takový měsíc naprosto fatální. Stejně tak v současné době najdeš jen horko těžko někoho, kdo by v prvních 10 letech své kariéry nebyl na své letecké práci závislý více méně existenčně. Nehledě na to, že těch nezaměstnaných je v už v téhle době víc než dostatek...
Všechno je to jen o tom ostatním, ne o té sopce. Kdyby byly tyhle problémy dané jen nemožností létat díky popelu, není co řešit, to je prostě osud či příroda, jak se na to kdo dívá. Jenže ono to tak není a proti tomu všemu ostatnímu jsem se ozval.
Na závěr přeju co nejrychlejší návrat domů. Mně osobně to potkalo doma, takže jsem zatím "jen" přišel o pár letů a na příští týden zrušil dovču, abych se mohl zapojit maximálně do recovery programu. Svým způsobem si říkám bohužel, z čistě sobeckého hlediska je pár dní mimo základnu určitě příjemných ) Ale těch pár dní je určitě víc než dost. Tak ať to zase brzo lítá! |
|