Myslim,ze v zivotne dolezitych fazach letu /vzlet,pristatie/ ma instruktor / capt./ vzdy ruky na riadidlach a plynoch, aspon by mal mat. Na rurach urcite. Na MiG-21 UM mal v zadnej kabine aj specialnu zarazku na zabranenie stiahnutia plynu na volnobeh/pod zarazku/,kedy by pri mylnom stiahnuti na volnobeh/pod zarazku/ - vo fazi podrovnania,doslo k okamzitej strate tahu/otvori sa prdel-tryska/ a masina spadne z 10-15m - fatal.Doslo k takejto havarii na MiG-21 MF v Linach/Liniich/ LKLN , kedy skuseny pilot 1. triedy, isiel na pristatie, mal vacsiu rychlost pred podrovnanim /asi 20m vyska/ a stiahol pod zarazku na volnobeh. Automaticky sa mu vypol system SPS /obtekanie medznej vrstvy klapiek od motoru pri max. klapkach/ a otvorila sa mu tryska,co sposobilo okamzity pad,pritom zachytil o automobil so svetlometom,kde usmrtil vojaka a nasledne pri dopade doslo k destrukcii lietadla,odlomeniu trupu s kabinou a usmrteniu pilota. Ta kabina,ktora bola v podstate neposkodena, sa neskor pouzivala na ucebni pilotov k trenazi / postupy zapinania a vypinania spinacov v jednotlivych fazach letu a cinnosti na zemi./ Vzdy ked som sedel ,a nielen ja ,v tej kabine pred lietanim,tak som mal taky zvlastny pocit/ skoro ako vo filme...haha/, ze na tom kresle sedel jeden co to neprezil.
Ovsem pozor,toto vsetko neplatilo pre MiG-21 F ,kde system SPS vobec nebol a tam sa naopak stahovalo pred pristatim na volnobeh a efka si pekne plavala do polovice letiska.Takze dotycny si musel uvedomit do akej verzie si sada.
No neviem,ci som moc nevybocil z temy, ale kua,ked uz je tota demokracia....... |
|