Zcela nepochybně máš pravdu, ale jen pokud máš ten vrtulník přikovanej řetězem na oko na stojánce.
Jinak samozřejmě nikoliv 
Představte si, prosím, všichni, že letíte (letadlem, vrtulníkem, to je fuk) bez vidu země (nad souvislou vrstvou oblačnosti nebo nad mořem) při ustáleném větru (žádné turbulence, prostě celou dobu z jednoho směru poctivých klidných 20KT).
A teď nakulíte knypl doleva, vyšlápnete trochu nožičku a uděláte "přístrojovou" zatáčku doleva o 360° (podle umělého horizontu, zatáčkoměru a gyrokompasu) - ustálenou rychlostí podle rychloměru (IAS).
Otátka zní- budete při tom hýbat thrustem (kolektivem) a budou se vám měnit torky? ( s výjimkou nutné změny pro uvedení do zatáčky)
Odpověď - samozřejmě že NIKOLIV - bez ohledu na směr a sílu větru, letadlo (vrtulník) se pohybují v systému rovnoměrně se pohybující vzduchové masy - a celá 360°zatáčka tak z pohledu pilota včetně ovladačů režimu bude úplně stejná (!!) jako za bezvětří.
Druhý příklad - let po okruhu s průletem nad dráhou v konstatntní okruhové výšce. Letadlo (vrtulník) musí sledovat nějakou trejektorii vůči zemi (tady obdélník okruhu) a rychlost indikovaná (IAS) bude konstatntní. Otázka je stejná - bude potřeba na jednotlivých částech okruhu hýbat thrustem - kolektivem (torky)? (s výjimkou nutného zásahu pro uvedení do zatáčky a vyrovnání směru větru - stejného jako za bezvětří)
Odpověď: NIKOLIV (!!) - ani v tomto případě není třeba měnit nastavení ovladačů režimu, pokud budou jednotlivé zatáčky (1-2-3-4) zalétnuty čistě - je to totiž úplně stejný případ, jako případ prvý - jen mezi čtvrtinami toho původního kruhu jsou jednotlivé okruhové legy (upwind buzz, croswind, downwind, base leg - upwind buzz) a ty jsou letěny s vybočením (vyrovnáním úhlu snosu), takže OKRUHOVÁ rychlost (rychlost vůči zemi) bude na jednotlivých lezích různá podle vzájemného úhlu směru větru a směru letu a vzájemné rychlosti větru a rychlosti letu (klasická navigační úloha na brikety z nosu).
Howgh. |
|