Ono všechny nehody, co si o nich čítám reporty, jsou sbírkou malých chyb a smůl, které se sečetly a spadne letadlo. I když zrovna třeba tahle zatím vypadá na prostou chybu jednoho pilota + tří dalších, kteří ho mohli hlídat. I výjimky potvrzují pravidla a všechno ještě může být jinak, než se teď zdá. K věci.
Co se tím snažím říct je fakt, že málokdy se porouchá rychloměr sám od sebe, může být špatné počasí, může se poškodit něco dalšího, sám jsi pilot, tak ti snad nemusím vysvětlovat, co je na takové situaci to nejzrádnější. Nevíš, čemu věřit. Funguje vario ? Funguje výškoměr? Co když kecá ? Kulička ? Proč sakra nejde ten rychloměr, co se stalo ? A v tomhle rozpoložení, i když celkem racionálně určíš, že se ti rozbil jen ten rychloměr, tak se objeví pomůcka, která ti ukáže kouzelné čísílko. A přesné. Trvá na něm. A ty se na něj upneš. Protože prostě víš, že máš držet rychlost a tohle je rychlost. Tak ji držíš. A i když si včas uvědomíš, že to čísílko není to, co si myslíš a na začátku třeba připočteš ten vítr a provedeš výškovou korekci, tak se bude měnit. Ale ty ho budeš držet. Protože jsi ve stresu. A ani nevíš, jestli se ten vítr třeba nezměnil. Třeba budeš držet to čísílko při otočce o 180 stupňů. A spadneš...
Vím, co budeš namítat, že je to pomocný údaj a přece podle něho nebudeš lítat. Ale budeš. Každý by to udělal. Promiň, ale neuvěřím ti, že jsi ten jeden z milionu, který se pod stresem neupne k přesné hodnotě kontraproduktivní informace. Možná, kdyby byla obloha bez mráčku a bezvětří. Ovšem to se nestává, jak nás učí final reporty a jak to bohužel velmi přesně popsal jistý pan Murphy... |
|