JikraK: Slovo nesmysly bylo použito ironicky. Reakce byla na Aldarana a jeho opovrhováním těmi, kdo snad od letadla chtějí nějakou lepší výbavu. Pro něj to musí být zřejmě nepotřebný nesmysl.
Povědztě mi, JirkoK, čo si představujetě pod takými slovmi ako "lepší výbava"?
Možná to chápu špatně, ale "výbava" není drak letounu, nejsou to motory, není to vlastní konstrukce, profil, potah...
Pakliže tedy máme dva stejné letouny, stejně kvalitně udržované dá se do kamene tesat to co napsal Speedfoot, měl jsem za to, že jsi to pochopil. Zjevně ne.
Tak že polopatě: Máš li základní přístrojové vybavení, je naprosto dostatečné pro provedení bezpečného letu. Máš-li tam NAVÍC udělátka jako suprGPS hromadu displejů autopilota, bezpečnost letu se nezvětší (tedy vyjma padáku) . V mnoha případech je tomu právě opačně. Proč?
Každý kdo začne s výcvikem MUSÍ ovládat srovnávací navigaci, MUSÍ umět pracovat s mapami, MUSÍ umět před letem vyhodnotit meteo situaci po celé trase, MUSÍ umět připravit letový plán, počítat palivo, snosy větru a při IFR pak mu musí něco říkat věci jako VOR, NDB, radiály ILS... a spoustu věcí, které jdou úplně mimo Tebe. A věř nebo ne, s těmito znalostmi bezpečně provede let ve stroji vybaveném motorovými přístroji (nejde-li o větroň) výškoměrem, váriem, kompasem a rychloměrem a kuličkou (no dobře... zatáčkoměr se také hodí) . Dokonce, světe div se, v osnovách je let i bez funkčních přístrojů.
SupreGPS se 17" displejem a záplavou informací je krásná věc, ale pouze když funguje. Platí zákon, že každé zařízení, ve kterém je alespoň jedna součástka se vždy rozbije. Jen je otázkou za jak dlouho k tomu dojde. Srovnej si letadlo se "základní" výbavou a letadlo s "moderní" výbavou a spočítej o kolik je v tom "moderním" více kabelů, konektorů a součástek navíc. Z toho vyjde, že pravděpodobnost poruchy je u moderního výrazně vyšší, budou-li stejně kvalitně udržované.
Pakliže budeš výhradně létat se stojem s "moderní"výbavou, je zákonité, že základní přístroje budeš používat méně často, stejně jako mapy... proč když mám televizi na které je křížek kde jsem. Zatímco by ses na let s klasickým letadlem při určitém počasí nevydal, máš přece radar, tak že to nějak prokličkuješ.
No a na průser je zaděláno. Když Ti najednou ten displej chcípne, budeš v tom hnusným počasí (do kterého bys bez televize dobrovolně nikdy nevletěl) a klasicky jsi lítal naposledy před lety při výcviku. Vykašlal jsi se na předletovou přípravu, protože ji za tebe udělala televize a jestli se Ti povede najít mapu, tak do ní budeš čučet jak jelito, protože jsi ji pár let nepoužil. A to nemluvím o tom, že podvědomé automatické činnosti jako používání NDB, VOR se Ti dávno vykouřily z hlavy. A aby toho nebylo málo, do jednoho ze dvou motorů Ti vlítne vrána a začne se Ti mlžit sklo a ječet baba vedle na sedadle.
V lepším případě v několika následujících minutách zestárneš o pár let, v horším budeš mít kapitolu v rozborech za aktuální rok.
Tož tak je to s tou bezpečností. "Moderní vybavení" pro určité typy pilotů může být naopak nebezpečné, protože jeho využíváním ztrácí návyky a praxi pro řešení situací, které v letadle nastávají. Né že můžou nastat. Ony nastanou, jen je otázkou kdy.
|
|