Tak pokud se nebudeme bavit o sextantu, ten byl problém sehnat tehdy pro lety přes oceán a ČSA za nákup musely dost zaplatit, tak následně se pak k systému OMEGA zabudovával podobný systém LORAN. Pak už INS, následně IRS. Ta kniha, ve které se o tom také píše se jmenuje Dálkovky a napsal ji Miloš Kvapil. Sextant v FS9 jsem nezkoušel, nevím o něm. Jinak já toto také řešil, až si dodám odvahu, pokusím se o přelet oceánu s IL18. Samozřejmě se to dá letět i tak, jako se starýma letadlama pomocí kontroly navigace pomocí GPS. Ale to není ono, to neodpovídá tehdejší době.
No a za války ty přelety navigovali opravdu zkušení navigátoři, pomáhaly jim přijímače na dlouhých vlnách a směrová anténa. Pokud dokázali chytit signál více stanic, let byl docela přesný. A dole na vodě byly rozmístěné lodě, které mohly s navigací pomoct. Navíc, tehdy pokud někdo letěl, byl tam zpravidla relativně sám, nebo to byl svaz letadel, takže srazit se s někým nešlo. Mám přečteno spoustu knih o letectví za války a piloti vzpomínali, že navigátoři byli velice vážení za své dovednosti. Momentálně létám s Tu-134 a snažím se co nejvíc zadřít pod kůži její navigaci, uměl jsem s ní kdysi létat podle současných navigačních plánů podle FIX s pomocí RSBN, musím to teď znovu osvěžit, zatím létám R-VOR k majáku a od majáku a NDB. Je prča, že ty VORY mají jen některé s DME. |
|