Takze protoze se tady v tomhle threadu objevilo uplne silene mnozstvi bludu, dezinformaci, fam a nepresnosti, zkusim to nejak shrnout a dat spravne odpovedi. Soucasne take shrnu pripominky z toho co jsem zaslechl na frekvenci, repektive videl v letovych planech v prubehu akce ( a bylo toho dost
Podotykam, ze v nejblizsi dobe, usporada ceska divize velky VFR trenink, kde se nebude ani tak moc letat, ale hlavne vysvetlovat a povidat o situacich, ktere mohou nastat.... ted ale hura k vysvetlovani.
Take podotykam ze popisuju situaci s ohledem na podminky v CR a nekde jinde to muze byt (vzhledem k jine klasifickaci prostoru ) uplne jinak.
Nejdrive VFR obecne:
VFR letadla vybavena odpovidacem MUSI mit za letu tento v modu C a pokud nebylo ATC urceno jinak, MUSI mit nastaven odpovidac 7000.
Samozrejmosti pro VFR je ze udrzuji VMC - GPS je mozne pouzit napriklad jako POMOCNY prostredek pro navigaci, ale nikdy ne jako primarni navigacni prostredek a uz vubec ne k tomu aby "pomohla" proletnou oblacnosti ci oblast nizke viditelnosti. Podminky kdy je mozne jit pod minima VMC jsou take jasne dane - mimo CTR to je do dohlednosti 1500m pri zachovani pomeru rychlosti a dohlednosti 100, v CTR je to pri zvlastnim letu VFR. Pri obou techto moznostech je NUTNOU podminkou viditelnost zeme!
Ted podle prostoru ve kterem se VFR nachazi:
VFR a ATZ ( nerizene letiste ):
VFR ma povinnost se OHLASIT prislusnemu ATC se zamyslenou cinnosti. VFR si nic NEZADA a ATC mu nic NEPOVOLUJE. VFR je povinnen hlasit nektere ukony (vzlet, pristani, vstup a opusteni ATZ, atd... ).
VFR a let do 1000ft AGL ( prostor tridy G ).
VFR vypisuje do letoveho planu jako vysku VFR. V prostoru do 1000ft AGL leta jak potrebuje s tim ze dodrzuje predepsane vysky nad terenem ( 500ft AGL, 1000 ft AGL nad obydlenymi oblastmi ). Pokud ma takto vyplneny letovy plan, MEL BY vysku do 1000ft AGL drzet po celou dobu letu a neprestoupat ji.
VFR a let do FL95 mimo TMA a CTR ( prostor tridy E ).
VFR vypisuje do letoveho planu jako vysku svou cestovni hladinu a to oznacenou A pokud je pod prevodni altitude, nebo F pokud je nad prevodni hladinou. Tuto hladinu by pak v prubehu letu MEL udrzovat a tato ladina MUSI byt VFR ( tedy koncici 5 ). Letadla letici nad FL60 MUSI byt vybavaena odpovidacem s vyjimkou kluzaku.
VFR a lety nad FL95 mimo TMA a CTR ( prostor tridy D ).
Letadla MUSI mit vyplnen PLNY letovy plan ( nestaci DCT ) a pro vstup MUSI mit povoleni od prislusneho ATC. Pred vstupem MUSI obdrzet prislusne letove povoleni po dobu letu v tomto prostoru. Rozstupy si VFR letadla zajistuji SAMI a to za viditelnosti ( zadny TCAS a pod..)
VFR a lety v TMA ( trida D, resp. trida C v Praze )
Zjednodusene vicemene totez co proi let nad FL95 mimo TMA, jen v prostoru tridy C rozstup IFR od VFR je zajistovan ridicimi.
VFR a lety v CTR ( trida D )
Letadla MUSI mit povoleni od prislusneho ATC. Pred vstupem MUSI obdrzet prislusne povoleni po dobu letu v tomto prostoru. Rozstupy si VFR zajistuji SAMI za viditelnosti. Samotny let ale PODLEHA ATC povoleni a tedy neni mozne si letet kam chci a jak chci.
VFR a lety na okruhu rizeneho letiste.
Zde casto dochazi k mylnemu vykladu jak ze strany pilotu, tak ze strany ATC. Toto uz je rizeni "v blizkosti letiste" a neni to prostor tridy D. Rozstupy jsou zajistovany budto posadkamy za viditelnosti (pokud se vidi) a nebo ATC specifickymi postupy - takze zde MUZE ridici VFR letadlu nakazat aby prodlouzilo po vetru, ci vyckavalo v danem bode, a pilot tuto instrukci MUSI uposlechnout. Soucasne take plati, ze pokud by pilot provadel nejake nepredlozenosti, pri kterych by OPUSTIL provozni okruh, defakto toto prestava platit a opet se pouze pohybuje v rizenem okrsku letiste - a pokud vlitne nekam kde nema co delat, tak je to HRUBA chyba pilota.
Dalsi pripominky budou nasledovat jak me napadnou a taky jestli se kolem tohodle rozproudi nejaka dalsi diskuse.....
|
|