Těch 10000ft psal Mike 
A teď rozdíl mezi TA a TL:
TA je pevně stanovená výška nad mořem (altitude) pro každé letiště a je v mapkách. Pro pilota podstatná věc, že nad tou výškou musí nastavit na výškoměru standardní tlak (1013hPa, popř. 29.92 inHg) a pak se létá v tzv. tlakových výškách, resp. letových hladinách (flight level). Takže je to výška, ve které nejpozději musíš přestavit výškoměr na let v letové hladině. Proto ti nad TA nikdo nebude říkat "stoupejte "9000 stop" apod., ale vždy "stoupejte letová hladina nula devět nula" apod.
TL je pohyblivá hodnota závislá na tlaku, která se stanovuje zase pro každé letiště zvlášť a je vždy výš, než TA, protože při letu v hladině neletíš v konstantní výšce nad mořem, ale letíš ve "výšce" - hladině, kde je stejný tlak. A protože neznáš skutečnou nadmořskou výšku, tak se musí letadlu včas zajistit tenhle údaj a tím je přestavení na QNH v takové výšce, kde mu nic nehrozí. Takže se dá říct, že poletíš ve FL50 při tlaku vyšším než je standardní tlak a ve skutečnosti díky tomuto poletíš ve větší výšce nad mořem, než 5000ft a v tomto případě může být převodní hladina 50, protože jak přestavíš výškoměr na QNH, tak se ti nemůže stát, že bys byl níž, než v převodní výšce, tudíž jsi v pohodě bezpečně vysoko. Naopak, pokud by byl tlak nižší, než 1013 hPa, tak poletíš ve skutečnosti níž, než si myslíš, tzn. na výškoměru budeš mít hodnotu 5000 (teda při nastavení na standard FL50), ale ve skutečnosti budeš třebas ve výšce 4800ft, což by mohl být problém. Proto se v takovém případě volí hladina výš.
Z tohodle vyplývá, že TL je podle její definice nejnižší použitelná letová hladina nad TA, nebo tak nějak je to napsáno 
Pro ilustraci dva obrázky. První let v letové hladině a ve výšce, jak vlastně vypadá profil letu a druhý jak je to s těma TA a TL 
Stačí tak?  |
|