Možná znovu: Vrtulník visí. Kapku našuro, páč vyrovnávací rotor. (Notar visí taky našuro?)
Chci naklopit vrtulník dopředu. Zaberu kniplem dopředu, to způsobí, že (u pravotočivých vrtulníků - Rusko, RC) na pravé straně* se přidá náklonu listů na levé straně se ubere. To způsobí, že na hlavní rotor působí síla klonící doleva. Jenže on to je gyroskop, tak že se vrtulník naklopí dopředu.
Varianta zdzd: gyroefekt je parazitní jev, který nemá vliv na řízení. Při stejném povelu pro vrtulník list letí tam, kam je nastavený, tím celý rotorový disk nastaví do požadovaného úhlu (on tam ten list skutečně míří). Toto podle mě funguje pouze pro rotor s nulovou hmotností.
Našel jsem: pokud na rotoru není kompenzace mávání, zpoždění reakce za nastavením úhlu je 90°. Některé vrtulníky mají nastavené ovládání naklopení listů jiné jak 90° (R22 72°, jakýsi jiný prý dokonce 45°) - takže ty aerodynamické síly tak nějak (byť částečně) přetlačí ten gyroefekt.
K tomuto bych potřeboval nějakou tu matematiku. Ale obávám se, že kdybyste mi ji tady předhodili, tak je to tak na dvě A4 a budu rozumnět akorát tomu, že jsou to vzorečky...
Takže jsem chtěl nějaké aspoň přibližné polopatické osvětlení problému.
Že se do toho celého vnese další bordel, když je vrtulník v pohybu taky vím, ale tím bych to už nekomplikoval.
Stačí mi aspoň matně pochopit, natočení/naklopení ve visu. |
|