K tomu jen dodám, že rotor tvoří v podstatě konus. Konstrukce hlavy a řízení je udělaná tak, aby se ten konus nakláněl požadovaným směrem. Že je u toho nutné si poradit s precesí je problém konstruktérů a že ji dokážou chytře využít tak, aby tomu celému nebránila, ale pomáhala je fakt.
Gyroefekt sám tu věc neřídí, řídí jí výsledná aerodynamická síla toho konusu. Ale určitě tomu pomáhá tak, jak popisujete.
Asi nejpochopitelněji to popisuje učebnice FAA.
https://www.faa.gov/regulations_policies/handbooks_manuals/aviation/helicopter_flying_handbook/media/hfh_ch02.pdf
Jako pilota mě to ale zase tak moc netrápí, na kterou stranu se točí rotor mě zajímá spíš proto, abych věděl, odkud můžu očekávat problémy s řiditelností v závislosti na směru větru.
Jo a ještě k tomu bordelu, co v tom dělá dopřednej pohyb a jím způsobená nesymetrie tahu - pokud si dobře pamatuju, tak se s tím rotor vypořádá sám různým máváním, kýváním a z něj plynoucích změn úhlu náběhu jednotlivých listů v různých fázích cyklu, a to až do rychlosti Vne. |
|