|  | Incident na prahou - dotaz k veci, ale MM :) 30. 11. 2009 / 15:05 | |
|  | Aby to zase nevyznělo tak radikálně 
Já osobně bych byl také nejraději, kdyby fungoval ve světě všude "americký kariérní systém" - tzn. malá letadla, instruktorování na nich, aerotaxi, regionální turbopropy, malá éra po USA, velká éra international. Vychovává podle mně piloty se spoustou zkušeností (ne proto že si nalítají hodiny na malých letadlech, ale hlavně kvůli tomu aerotaxi a turbopropům).
Nese to s sebou ale dva velké systémové problémy:
1.) Tenhle postup znamená celoživotní odevzdání se dané profesi, zahájené někdy v 16 letech, pokud chce člověk opravdu časem něco dokázat
2.) Tak jak rostou náklady na výcvik, je potřeba je z něčeho zaplatit - člověk nemůže žít pořád v dluzích. V USA je tohle tak trochu finanční sebevražda - kolik si vydělá pilot na regionálkách, za to by tady v ČR nešel do práce ani popelář vynášet kontejnery
A tak ve výsledku, protože existuje snažší cesta (není myšleno jako "ojebávka") a protože není každý nucen jít tou "správnou", byl bych já i kdokoliv jiný hloupej si ji nevybrat. Pokud budu mluvit sám za sebe, začal jsem s tím vším ve svých třiceti a kdybych šel tou komplikovanou cestou, tak se nikdy nikam už ve zbývajících letech nedostanu. A tak když mi někdo řekne - je libo 757 se 145 hodinama - tak řeknu ano prosím, přesto že donedávna to byla třešnička na dortu pro vylítané flígry s tisíci hodin za závěr kariéry.
Navíc si myslím jednu věc - je jedno jestli člověk začne na Dash8, ATRku, B737 nebo A380. Důležité je aby začal co nejdřív na velkém dvoumotorovém proudovém nebo turbovrtulovém dopravním letadle (pokud je to létání které chce dělat) a na tom se učil a zdokonaloval. To co se naučí na malých SEP (vyjma základy) mu pro to dopravní létání opravdu moc nedá, je to úplně o něčem jiném.
To že se tradují věci jako že Gimli Glider přistál v pořádku protože pilot byl bývalý aktivní plachtař nebo že Sully zachránil všechny v Hudsonu díky svému vojenskému létání...to jsou podle mně jen takové povídačky. Na to že letadlo určitou rychlostí doletí nejdál a že má nějakou klouzavost, to se snad věřím naučí každý už během prvních 20 hodin PPLka a nepotřebuje na tom nic zdokonalovat. To že všechno dopadlo jak dopadlo svědčí o umění daných pilotů v dopravních letadlech, znalosti jejich systémů a umění vyhodnotit rychle danou situaci a ne o tom, že kdysi udělali dobře přistání do terénu na malém letadle. IMHO. |
| |
|