"Typovka" - jak by to mělo vypadat najdeš nejlépe v Osnově UL3-ULL, hlava 6: http://laacr.cz/formular_download.php?FORMULAR_ID=10. Přeškolení provádí instruktor a je dobré z toho mít nějaký papír, kdyby došlo na lámání chleba.
Ze stejného důvodu slušné školy evidují nálet žáků i nájemců, u případného soudu je to s čestným prohlášením takový vachrlatý. Pokud máš svoji evidenci, která se nejlépe kryje s evidencí školy/půjčovny a ještě k tomu jsou dohledatelný platby v účetnictví, není co řešit.
Přijet i lítat se samozřejmě dá, je to běžná praxe. Slušná škola/půjčovna s tebou na začátku uzavře rámcovou smlouvu o pronájmu, kde jsou specifikované podmínky, včetně např. ceny, ale hlavně pojištění. Tyto podmínky se dost liší firma od firmy a většinou jsou tam nějaké paušální poplatky, např. roční příspěvěk na pojištění, členství v "klubu", údržbovné, atd. Benefitem je potom většinou to, že třeba havarijně neručíš za celé letadlo, ale pouze do určité částky (50-200tis), na kterou se dá ještě individuálně dopojistit. Hodinová sazba rozhodně není tím hlavním, na co se dívat, při výběru půjčovny ULL!
Například ve FlyForFun se mě nikdy neptali, kam letím. Když ale rezervuju letadlo na sedm hodin a letím na návštěvu, tak se slušně optám, jestli nevadí za tuto dobu (placený) nálet 3h. Dá se půjčit i třeba přes noc, ale chtějí vědět kde budeš letadlo spinkat a jestli máš potvrzený hangár. Tyhle nestandardy jsou vždy o domluvě. Nepočítej ale s půjčením na celý víkend s tím, že nalítáš čtyři hodiny. To by se jim hrubě nevyplatilo.
Existují i nějaké kluby (spolu)vlastníků, ale nemám zkušenost, i když mě to hodně láká. Tam je to potom závislé čistě na dohodě klubistů.
ULL se rozmáhá i v rámci klasických svazarmovských aeroklubů, většinou jako důsledek vymírání jejich reliktního letového parku a hledání cost/benefit alternativ pro jejich socialistické hospodářství. AK Kralupy se dlouho smál papírákům, ale už mají taky svého Dynamika a všichni se na něj houfně přeškolují. Jak to mají AK s cenami netuším, se započítáváním otrockých prací už vůbec.
Soukromé vlastnictví je velmi specifické. Vlastní letadlo je super, ale stačí si přečíst několik reálných příběhů, aby bylo jasné, že to taky nemusí být finančně výhra. Doporučuji se předem poradit s někým zkušeným, aby bylo nadšenci jasné, kolik peněz (kromě samotné ceny ULL) tohle stojí a kolik jsou třeba roční fixní náklady včetně pojištění.
Pokud ti někdo půjčí na dobré slovo svůj soukromý ULL za super cenu, jsi velmi šťastný člověk a tvůj kamarád je blázen. Já bych to nikdy neudělal, mít tedy vlastní letadlo. Tohle jedině formou spoluvlastnictví a to jen s prověřenými lidmi, kterým bych důvěřoval a svázané řádnou smlouvou.
Nejlepší je podívat se po netu a kontaktovat firmy, které se ti líbí, Následně se zeptat na detaily a podepisat smlouvu o pronájmu, ve které bych já chtěl mít specifikováno:
Předmět pronájmu
Právní podmínky (mám platný papíry, medical 2, atd.)
Za stav letadla a papírovou způsobilost ručí provozovatel
Za technický stav ručí provozovatel, já provádím pouze běžnou externí prohlídku
V případě havárie, pokud byl příčinou technický problém, neplatím nic, jde na triko provozovatele
Provozní opotřebení neplatím nic (píchlá guma, apod.), jde na triko provozovatele
V případě mnou zaviněné havárie je letadlo pojištěno a moje spoluúčast je maximálně XY
Podmínky pro výlety s cestujícím (někteří nemusí připustit)
Pojištění pilota je v mé režii
Pojštění cestujícího neřeším, protože je drahé a výjimky ve smlouvě vylučují všechny osoby, které případně kdy svezu
Fixní náklady: Cena za údržbovné, klubovné, spoluúčast pojistky, apod. XY za Z měsíců, apod.
Variabilní náklady: Hodinová sazba je XY za mokrou/suchou motorovou/letovou hodinu, poplatek za přistání, apod.
Jak se přeúčtuje tankování na cizím letišti
Základní pravidlo říká, že existují dobré firmy, a firmy, které se za dobré považují |
|