To je asi složitý. Nadzvuková rychlost výrazně změnšuje (IMHO - já tak rychle vivata nerozfofruju!) obálku povolených násobků a obratů - a u země, IMHO, je větší riziko, že za to trochu víc cukneš, stačí zakolísání a nevhodná reakce (ono asi z 6 km ta hlína nebo voda ubíhá jakoby pomalejc... já bych se asi takhle nízko a takhle rychle po...).
No a druhej problém jsou rázové vlny. Při nadzvukovém letu asi je to éro před nima, ale když odbrzdí, zvuk ho doběhne (viz výše - "aerodynamický plesk") a pak za blízkost překážky (voda, země) může vést k rázům, které mžikově překročí všechny rezervy pevnosti uzlů a éro rozloží v luftě na šroubečky. Je popsáno několik takovách nehod u (těsně podzvukových) letadel - a pokud vím, na jedné havárii byl dokonce vypracován matematický model - to éro při celkem klidném letu vlítlo do údolí, které mělo průřez jako parabolické zrcadlo (víceméně) a když éro v klídku vyklesalo do "ohniska", byl konec. Už je to ale dlouho, mco jsem to četl, tak nevím kde to bylo (myslím ale, že buď v krovkách, nebo v Leteckých obzotrech - je to fakt dlouho) |
|